Aanbieding: Garmin Forerunner 935 Triathlon Bundel - €109,51 korting! Bekijk de deal

Welke hardloopschoenen heb jij nodig? Overpronatie, onderpronatie, neutraal.

overpronatie

Het dragen van de juiste hardloopschoenen is belangrijk wanneer je wilt trainen zonder geblesseerd te raken. Om de juiste hardloopschoenen te kunnen kiezen is het handig om te weten welke soorten schoenen er zijn en wat termen zoals pronatie, overpronatie, onderpronatie en neutrale pronatie betekenen.

Soorten loopschoenen

Er zijn verschillende soorten loopschoenen op de markt. Zo zijn er speciale wedstrijdschoenen die erg licht zijn en geschikt voor snelle lopers. Ook zijn er loopschoenen voor rustige duurlopen en het lopen van lange afstanden. Doe je aan trailrunning? Dan is het slim om speciale trailrunning schoenen aan te schaffen waarmee je meer grip hebt op ruiger terrein. Een aantal jaar geleden was barefoot running enorm populair.

Wat is pronatie?

Als je wilt weten wat termen zoals overpronatie en onderpronatie zijn is het handig om te weten wat er in de medische wereld wordt bedoeld met pronatie. Pronatie is de term die beschrijft hoe jouw voeten bewegen en kantelen tijdens het lopen. Wanneer er hier een lichte afwijking in is, hoeven er geen problemen te ontstaan. Bij grotere afwijkingen kunnen er helaas klachten en blessures ontstaan. Bij hardlopen kunnen de juiste schoenen klachten voorkomen.

Onderzoek naar pronatie

Wil jij weten hoe jouw voeten bewegen en kantelen tijdens het lopen? Dan is het slim om een afspraak te maken bij een arts, podoloog of bij een gespecialiseerde hardloopwinkel of coach. Hier kunnen ze vaak een analyse maken van jouw looppatroon. Zo kan je de juiste hardloopschoenen kiezen voor jouw pronatiepatroon. Ook kan je ervoor kiezen om speciale inlegzooltjes te gebruiken.

Neutraal

Bij een neutrale pronatie is de beweging van de voet evenwichtig. Bij deze pronatie heb je als loper de minste kans op blessures. Vaak heb je bij hardloopschoenen slijtage in een s-vormig patroon. Van de buitenkant van de hiel naar de grote teen.

Overpronatie

Een voetprobleem dat bij een groot deel van de bevolking voorkomt is overpronatie. Dit is wanneer de voet naar binnen kantelt tijdens het lopen. Overpronatie kan zorgen voor verschillende problemen in de voeten en onderbenen. Deze problemen kunnen blessures veroorzaken, ook in de rest van het lichaam. Overpronatie tijdens het hardlopen kan zorgen voor hielspoor, knieklachten, rugklachten, achillespeesontsteking en nog veel meer klachten. Vaak is overpronatie aangeboren, maar ook overgewicht, het dragen van slechte schoenen en een verkeerde looptechniek bij het hardlopen kunnen een rol spelen. Je kan aan de onderkant van de schoenen zien dat de zool vooral versleten is aan de binnenkant van de voet en onder de grote teen.

Onderpronatie

Bij onderpronatie komt vooral de buitenkant van de voet op de grond. Hierdoor wordt de schok grotendeels doorgevoerd naar het onderbeen. Je ziet vaak extra slijtage aan de buitenkant van de zool. Soms is het bovenwerk van de schoen zelfs naar buiten gedrukt. Een neutrale loopschoen met extra demping is geschikt voor lopers met onderpronatie. Het dragen van deze schoenen kan blessures voorkomen.

Ook interessant
FlexPower spiercrème
FlexPower spiercrème: Uitgetest