Het zal je maar gebeuren. Maandenlang heb je toegewerkt naar het moment dat je aan de start staat van een triathlon. Je hebt getraind, op je voeding gelet en misschien zelfs je sociale leven op een lager pitje gezet. En dan, in de week voor de wedstrijd, wordt je ziek. Is het dan allemaal voor niks geweest? Gelukkig valt het vaak wel mee! Ben je ziek voor de wedstrijd? Er is nog hoop! 😉

Ziek voor de wedstrijd, wat nu?

Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat je ziek wordt, precies in de week voor de wedstrijd, of misschien zelfs op de wedstrijddag zelf. Helaas kan je dit niet altijd voorkomen. Het kan bijvoorbeeld gaan om een flinke verkoudheid, of misschien zelfs griep. Natuurlijk kan het gewoon pure pech zijn dat je ziek wordt, echter zijn er vaak oorzaken waardoor je er precies tijdens deze week last van kan krijgen. Wacht het liefst zo lang mogelijk met het afzeggen van de wedstrijd, het kan zijn dat je voor de wedstrijd weer volledig opgeknapt bent.

Oorzaken van het ziek zijn

Je zal zeker niet de eerste zijn die tijdens de week voor de triathlon ziek wordt en uiteindelijk toch mee kan doen met de triathlon én zelfs goede resultaten kan behalen. Het ziek zijn voor de wedstrijd kan veroorzaakt worden door een combinatie van stress en spanning voor de wedstrijd en door de reactie van het lichaam op de rust en het herstel in deze week. Wanneer dit de oorzaak is verdwijnen de klachten vaak als sneeuw voor de zon wanneer je bent gestart met de wedstrijd.

Het is wel belangrijk dat je klachten zoals (heftige) koorts en infecties niet negeert. Bij deze klachten is het verstandig om een bezoekje te brengen aan de huisarts en te overleggen wat je het beste kan doen. Krijg je koorts of blijf je overgeven voor de wedstrijd? Neem dan geen risico en doe in het belang van je eigen veiligheid niet mee aan de triathlon. Wanneer je toch gaat sporten met koorts en infecties heb je een grotere kans op verschillende soorten hartproblemen.

Maag- en darmklachten voor de wedstrijd

Een van de oorzaken van het ziek zijn in de week voor de triathlon kan te maken hebben met wedstrijdspanning en stress in de aanloop naar de wedstrijd. Het gebeurt bijvoorbeeld vaak dat triatleten de dag voor en de uren voor de wedstrijd last krijgen van maag- en darmklachten. Sommige triatleten gebruiken dan medicatie om de klachten te verminderen. Het is in ieder geval belangrijk dat je goed gehydrateerd blijft en eventueel extra vloeistoffen neemt om de gemiste vloeistoffen weer aan te vullen.

Oplossingen

De meest verstandige oplossing om ziekte tegen te gaan en te voorkomen is rust nemen, gezonde voeding binnenkrijgen en pre-race stress proberen te verminderen. Probeer veel te slapen (als je al ziek bent meer dan normaal) en je spieren rust te geven door lekker te niksen. Kijk bijvoorbeeld films en series op Netflix of lees goede boeken. Stress verminderen in de week voor de race kan op verschillende manieren. Kijk goed naar wat bij jou past. De ene triatleet zal baat hebben bij mediteren, de andere triatleet vindt ontspanning door afleiding te zoeken. Afleiding zoeken kan door stukjes te wandelen, op visite te gaan bij vrienden/familie, meer tijd te besteden aan koken en bakken van lekkere recepten en ga zo maar door.

Ook het eten van gezonde voeding kan helpen om te voorkomen dat je ziek wordt of bij het sneller herstellen. Keelpijn kan bijvoorbeeld verlicht worden door een “shotje” te nemen met citroensap, honing en een stukje gember (geperst met een knoflookpers). Ook het nemen van extra vitamine C kan geen kwaad.

ginger shot