Een vrij nieuwe manier van zwemtraining is het trainen met een elastieken band om je benen. Ook in de sportschool zie je dat het trainen met elastieken de laatste jaren flink is toegenomen, nu is de trend dus ook overgewaaid naar zwemtraining. In deze blog zoek ik uit wat de voordelen zijn van het trainen met een elastieken band om je benen. Ook bekijk ik andere zwemelastieken die verkrijgbaar zijn op de markt.

Zwemharnassen

Als je zoekt op zwemelastieken is de kans groot dat je eerst bij zogenaamde “zwemharnassen” uitkomt. Een zwemharnas is eigenlijk een touw met een band die je vast kan maken om je middel. Het uiteinde kan je vast maken aan de kant van een zwembad. Zo kan je ook in kleine baden gewoon trainen. Eigenlijk zou je dit kunnen vergelijken met het fietsen op een fietstrainer.

Zwemelastieken

Naast zwemharnassen zijn er ook speciale zwemelastieken verkrijgbaar die je tijdens een zwemtraining om je benen kan dragen. Deze elastieken noemen ze vaak een band. Op sommige websites vind je ook zwemelastieken met enkelsupport.

Wat zijn de functies van het trainen met elastieken?

Waarom wordt het steeds populairder onder zwemmers om te trainen met elastieken? Het trainen met elastieken heeft verschillende functies. Zo kan je een band gebruiken tijdens het trainen met een Pull Buoy. Wanneer je de band om je enkels doet, heb je minder kans dat je kramp krijgt van het aanspannen om de Pull Buoy op zijn plaats te houden. Ook kan je niet stiekem toch je benen gebruiken om te “trappelen”. Verder belast je andere spieren dan tijdens een normale training zonder hulpmiddelen en ben je bezig met het verbeteren van je zwemtechniek.

Het trainen van de juiste zwemtechniek met behulp van elastieken

Wanneer je benen niet meer kunnen bewegen in het water, zullen ze sneller naar beneden zakken. Het kost je meer kracht en moeite om jouw lichaam toch zoveel mogelijk recht en net onder het wateroppervlak te houden. Niet alleen moet je meer kracht halen uit je schouders en armen, ook je core wordt extra aan het werk gezet. Om recht in het water te blijven liggen moet je de spieren in jouw core goed blijven aanspannen. Je traint dus bepaalde delen van het lichaam meer dan tijdens een normale training zonder hulpmiddelen.