Er staan nog een aantal wedstrijden in Nederland en België op de planning en dan is het wedstrijdseizoen voor de meeste triatleten weer afgelopen! Veel triatleten kiezen na hun laatste wedstrijd voor een paar weken volledige rust. Daarna pakken ze de trainingen rustig op of kiezen eerst voor een periode met alternatieve trainingen. Plezier staat in deze periode voorop! Maar als de alternatieve trainingen ook nog eens kunnen bijdragen aan een beter resultaat en snellere tijden is dat natuurlijk mooi meegenomen! Bij de beste alternatieve trainingen voor triatleten horen onder andere sporten zoals schaatsen, crossfit en zelfs klimmen!

Trainen in het najaar

Na het wedstrijdseizoen beginnen veel triatleten met een paar weken “rust”. In die weken wordt er vaak nog wel getraind. Echter op een veel lager tempo en met een lagere intensiteit. Daarna kiezen veel triatleten ervoor om hun trainingen te combineren met of tijdelijk te vervangen door alternatieve trainingen. Sommige triatleten doen een zwemcursus om de techniek bij te schaven en het volgende jaar sneller te kunnen zwemmen. Andere triatleten kiezen tijdelijk voor een totaal andere sport, denk aan een teamsport zoals voetbal. Toch zijn er ook alternatieve trainingen die zeker bijdragen aan jouw triathlonprestaties.

Mountainbiken

Wanneer je een mountainbike in de schuur hebt staan of wanneer je een budget hebt om een mountainbike te kunnen kopen is mountainbiken een ideale off-season activiteit voor triatleten. Tijdens het mountainbiken werk je automatisch aan je techniek. Dit komt weer van pas wanneer je op de racefiets zit. Verder worden jouw core-spieren tijdens het mountainbiken meer aan het werk gezet dan wanneer je op de racefiets of tijdritfiets traint. Zeker wanneer je ergens fietst waar het heuvelachtig is, heb je een ideale intervaltraining. Ook wanneer je sommige stukken door mul zand moet fietsen gebruik je vaak een licht verzetje en kost het fietsen meer energie.

mountainbike

Trailrunning

Het is slim om in de herfst en winter regelmatig aan trailrunning te doen. Misschien kan je zelfs deelnemen aan een trailrun of cross in wedstrijdvorm (of natuurlijk voor je plezier). Zeker in de herfst wanneer de bladeren gekleurd zijn is het prachtig om door de bossen hard te lopen. Ook wanneer het in de winter sneeuwt is trailrunning bijna magisch. Met trailrunning blijft jouw conditie goed op peil en worden jouw beenspieren, buikspieren en heupen sterker.

trailrunning

Krachttraining

Veel triathloncoaches vinden krachttraining een goede aanvulling op de zwem-, fiets- en looptrainingen. Door krachttraining kunnen blessures voorkomen worden. Ook kan krachttraining jou helpen om sneller te worden in de verschillende onderdelen. Je kan ervoor kiezen om een plan te laten opstellen en zelf aan de slag te gaan in de sportschool. Verder kan je ervoor kiezen om krachttraining te doen in de vorm van een groepsles zoals Body Pump. Het voordeel van een les zoals Body Pump is dat je de oefeningen los moet doen en daardoor ook je core meer aanspreekt. Je werkt niet alleen aan pure kracht, er komt ook een conditie-element bij kijken. Bij de alternatieve trainingen voor triatleten kan krachttraining niet ontbreken!

Bootcamp

Tegelijkertijd werken aan kracht en conditie dat doe je tijdens bootcamp lessen. Veel bootcamp lessen vinden buiten plaats. Lekker om in de buitenlucht te zijn na een lange kantoor dag, zeker wanneer de dagen korter worden en je anders niet zo veel buiten zou komen! Tijdens bootcamp-lessen worden oefeningen met jouw eigen lichaamsgewicht en oefeningen met behulp van fitnessartikelen met elkaar afgewisseld.

bootcamp alternatieve trainingen voor triatleten

Klimmen/Boulderen

Wil je even totaal iets anders dan zwemmen, fietsen en hardlopen? Misschien is klimmen of boulderen dan iets voor jou! Tijdens het klimmen werk je aan alle spieren in je lichaam. Je werkt aan kracht en krijgt eerder een atletisch lichaam dan een “breed” lichaam. Wanneer je aan het klimmen bent moet je je vaak goed concentreren en goed focussen. Zo wordt je hoofd helemaal leeg. Ook is klimmen populair bij triatleten die sneller willen gaan zwemmen in het volgende seizoen.

klimmen alternatieve trainingen voor triatleten

High intensity interval training

Om dieper te kunnen gaan tijdens een wedstrijd of training kan je kijken naar high intensity interval trainingen. Voor een triathlon train je vooral je duurvermogen. Hierdoor hoef je niet elke training tot het gaatje te gaan. Dat scheelt, want bijvoorbeeld met hardlopen heb je een grotere kans op blessures wanneer je jouw intervallen met een te hoog tempo of een te hoge intensiteit doet. Om beter te kunnen afzien en meer te kunnen vragen van jouw lichaam is een high intensity interval training echter wel ideaal. Om blessures te voorkomen en te werken aan jouw kracht en conditie kan je er voor kiezen om high intensity interval trainingen te volgen zoals Insanity en de Les Mills Grit les.

Roeien

Roeien is een total body workout. Je werkt aan de spieren in jouw bovenlichaam, maar ook aan de spieren in je benen. Daarnaast is het een cardio training waarbij je dus werkt aan je conditie. Je kan vaak roeien op een sportschool op een roeiapparaat (al dan niet in lesvorm). Ook kan je zelf een roeiapparaat kopen zodat je (bijvoorbeeld) voor de TV kan roeien.

roeiapparaat alternatieve trainingen voor triatleten

Crossfit

Krachttraining en cardio in één workout. Het is bij crossfit erg belangrijk om de juiste techniek aan te leren van de verschillende oefeningen om blessures te voorkomen. Neem je daar de tijd voor? Dan is crossfit een goede manier om fit te blijven en plezier te hebben tijdens de workouts in jouw offseason periode. Je werkt tijdens Crossfit aan kracht en uithoudingsvermogen.

Yoga/pilates

Niet alleen tijdens off-season, ook in het wedstrijdseizoen kunnen yoga of pilates een mooie aanvulling zijn op de gewone trainingen. Je werkt aan een juiste houding, een sterke core en je wordt er leniger en soepeler van.

pilates alternatieve trainingen voor triatleten