Ik vind dat workouts in de winter een van de leukste van het jaar kunnen zijn. In de winter moeten triathleten en fietsers in de koudere klimaten hun training aanpassen aan het weer. Sommigen blijven buiten (minus het zwemmen) zoveel als mogelijk is voor hun training, terwijl anderen de neiging hebben om het enkele maanden lang binnen te trainen in een sportschool. Hoewel ik fan ben van zoveel mogelijk buiten zijn en denk dat er veel redenen zijn om buiten te trainen, zelfs bij koud weer, is het soms niet te doen.

Veiligheid is het belangrijkste

Locatie van een training is natuurlijk belangrijk. Als je toegang hebt tot goede trails, heb je een andere situatie dan wanneer je alleen op wegen kunt rijden. Het allerbelangrijkste blijft echter dat je veilig bent. Zorg er voor dat je alleen rijdt in gebieden waar de kans op een ongeluk het kleinst is. Veiligheid is altijd prioriteit nummer 1.

Hardlopen in de winter is eenvoudig

Hardlopen in de winter is eigenlijk vrij eenvoudig. Je hoeft alleen maar jezelf te voorzien van meerdere lagen kleding en een hardlooppad zorgvuldig te kiezen. Je kan meestal buiten blijven tijdens de winter. Fietstraining is iets ingewikkelder met het koude weer. Als het gaat om fietsen in de winter heb ik een beetje met van alles geëxperimenteerd. Ik zie van alle benaderingen de voor- en nadelen goed in.

Winterfietsen: De opties

Zoals met alle triathlontrainingen, is het vinden van de juiste mix belangrijk om jezelf in de winter in vorm te houden. Er volgen nu meerdere trainingsmethoden voor fietstrainingen.

Optie 1: Blijf het hele jaar door buiten

Dit is erg afhankelijk van de trainingslocatie. Wie bijvoorbeeld overwintert in Spanje, kan eenvoudig de fietstraining buiten blijven doen. De meeste lezers wonen echter in Nederland. Hier is het niet op alle dagen mogelijk om dit vol te houden. Veel fietsers zorgen voor dikkere banden in de winter of veranderen van fiets. Deze fiets is dan minder gemaakt voor snelheid en aerodynamica, maar meer voor stabiliteit en lager schakelen. Denk vooral na over de juiste kleding en goede verlichting, die aangepast is voor sneeuw en ijs. Wegbermen kunnen veel smaller zijn als gevolg van sneeuw. Door strooizout kunnen er onvoorspelbare zachte plekken ontstaan. In Nederland is dit wellicht niet de beste optie. Ik denk dat een combinatie met op de mooie dagen buiten fietstraining toepassen en een van de onderstaande opties het beste is, om zo goed mogelijk de triathlon-vorm te behouden.

Optie 2: Spinninglessen volgen

Veel triathleten zweren bij de spincursussen in de winter, omdat een goede spinles je meer kracht in de benen kan geven. Ook kan het je hartslag voor een lange periode hoog houden. Het gevoel van gemeenschap in een spinklas kan ook motiverend zijn – waar anders kunnen twee personen die misschien wel twee verschillende fitnessniveaus hebben naast elkaar zitten en van dezelfde training genieten?

Ik ben persoonlijk fan van spinlessen, van het vet dat ze verbranden tot het zweten. Ik vind het ook leuk dat je niet hoeft te investeren in extra apparatuur. Alleen lid worden van een lokale sportschool, die spinninglessen aanbiedt, is voldoende. Houdt er wel goed rekening mee dat spinninglessen sterk afhankelijk zijn van de instructeur. Sommige instructeurs of instructrices passen beter bij een persoon dan een andere.

Optie 3: Koop een eigen spinning fiets

Je kunt de spinlessen naar het comfort van je eigen huis brengen. Investeren in een spinningfiets is dan noodzakelijk. Hoewel een goede spinningfiets in de kosten kan lopen, is het voor veel triathleten zeker de moeite waard. Veel mensen kunnen zich beter motiveren met het koude weer als zij thuis op de spinfiets kunnen stappen.

Optie 4: Een fietstrainer

Fietstrainer

Ik houd van buiten fietsen in de winter en ook van spinninglessen, maar vind het ook prettig om thuis te fietsen. Een investering voor een eigen spinningfiets vind ik voor mezelf nog niet de moeite waard. Een fietstrainer kost een stuk minder. Als je hem regelmatig gebruikt, zal deze investering je zeker waarde brengen. Je kan een fietstrainer bijvoorbeeld in de kelder, woonkamer of slaapkamer kwijt. Het beste van alles: Je traint op je eigen fiets, dus je traint in dezelfde houding waarop je zult racen.

Concluderend

Ongeacht de aanpak die je volgt – buiten blijven, spinnen of een fietstrainer gebruiken, zorg ervoor dat je nadenkt over hoe jouw winterwielrennen past in jouw algehele fitnessdoelen. Als je in het najaar een veeleisende traithlon hebt gedaan, kan het wellicht geen kwaad om wat vrije tijd te nemen. Begin dan ongeveer 4-5 maanden voordat je denkt dat je race zal beginnen je basiswieluithoudingsvermogen op te drijven. Breng dan op het juiste moment lagen aan in intensievere trainingsplannen.