Van alle sporthorloges die wij hebben uitgetest, is de selectie van Garmin horloges het eenvoudigst om te installeren. Of het nu gaat om een Forerunner, Fenix, Vivoactive of een Quatix. Je kan al deze wearables eenvoudig koppelen aan een telefoon. In deze blog leggen we stap-voor-stap uit hoe je een sporthorloge van het merk Garmin verbindt met een telefoon.
Laad het horloge op
Een Garmin horloge komt altijd aan met een bepaald niveau van batterij. Toch is het altijd verstandig om het horloge eerst goed op te laten voordat je er mee aan de slag gaat.
Download de Garmin Connect-app
Of je nu iOS of Android gebruikt: je hebt de Garmin Connect app nodig om het horloge te koppelen. Zonder app kan je niet al je trainingsgegevens naar een telefoon verzenden. Je kunt op deze manier ook de smartwatch functionaliteiten gebruiken van het horloge, zoals berichten en andere smartphonemeldingen ontvangen.
Schakel Bluetooth in op de smartphone
Misschien is deze stap wel erg voor de hand liggend, maar wel een belangrijke stap. De connectie tussen jouw telefoon en het horloge kan niet tot stand worden gebracht zonder een bluetooth verbinding. De verbinding moet je maken via de app Garmin Connect en kan niet direct via het Bluetooth-menu van de telefoon.
Garmin horloge instellen
Tijdens het opladen van het horloge kun je al wel beginnen met het instellen van de Garmin. Het proces kan enigszins afwijken per soort horloge. De volgende stappen moet je sowieso ondernemen:
- Stel een taal in. Standaard wordt Engels geselecteerd. Op nieuwere modellen zien we wel steeds vaker dat Nederlands standaard staat ingesteld.
- Koppel met de telefoon: Als je de bovenstaande stappen hebt uitgevoerd, krijg je de vraag of je het horloge wilt koppelen met een telefoon.
Koppelen met de Garmin Connect-applicatie
Download de Garmin Connect mobiele app en selecteer ‘Account maken’ of ‘Aanmelden’. Als je al eerder een Garmin-apparaat hebt gebruikt, kunt je een bestaande inloggegevens gebruiken. Heb je dit niet, dan kun je dit binnen een paar minuten doen.
Je kan bladeren tussen de compatibele apparaten via de opties op het scherm van de app. Meestal herkennen het horloge en de app elkaar zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Wanneer het koppelen beschikbaar is, toont het horloge een 6-cijferige code die je moet invoeren in de telefoon. Daarna kun je de installatiestappen volgen. Dit zijn een aantal gegevens, zoals:
- Afstanden weergeven in miles of kilometer
- Weergave in 12-24 uurs tijdformaat
- Geslacht
- Geboortejaar
- Lengte en lengteweergave in foot of centimeters
- Gewicht en gewichtsweergave in pond of kilo
- Tijd instellen handmatig of automatisch (om problemen met koppelen te voorkomen, raden we aan dit altijd automatisch te doen).
Wifi instellen op het Garmin horloge
Als je een horloge hebt met wifi-compabiliteit, dan stel je deze in de volgende stap in. De meeste triathlonhorloges, zoals de 735XT, hebben dit niet. Dan kan je deze stap gewoon overslaan. Je stelt het in via de optie ‘Wi-Fi instellen’ in de app (deze verschijnt bij het voltooien van de installatie of is te vinden in het apparaatmenu onder Algemeen> Wi-Fi-netwerken ).
Hoe werkt de Garmin IQ-store?
Om optimaal gebruik te maken van alle functies, kun je de Garmin IQ-store gebruiken. Bij de nieuwere versies wordt deze automatisch ingesteld in de app. Sommige toestellen ondersteunen dit niet. Dan moet je een aparte applicatie downloaden of een aantal stappen doorlopen.
- Ga naar het gedeelte Apparaat van de Garmin-app en kies Activiteiten, Apps en meer> Activiteiten en toepassingen> Meer toepassingen ophalen .
- Download de app zoals je normaal zou doen, ga akkoord met de algemene voorwaarden en je wordt automatisch verbonden met uw horloge.
- Hier zie je externe add-ons van een aantal providers die aan uw horloge kunnen worden toegevoegd. Je kan keuze tussen onder andere muziek, navigatie-apps, watch faces, trainingshulpmiddelen en nog veel, veel meer. Als u op zoek bent naar iets in het bijzonder, gebruik dan de zoekfunctie.
- Selecteer een app naar keuze om deze aan het horloge toe te voegen.
- Niet alle apparaten zijn compatibel met alle apps, dus elke appvermelding heeft een optie ‘Compatibele apparaten’. Zo kun je zien of het voor jouw type horloge geschikt is. Spotify werkt bijvoorbeeld alleen op geselecteerde D2-, Fenix-, Forerunner-, MARQ- en Vivoactive-horloges, zoals de nieuwe Forerunner 945 triathlonhorloges.
Ik heb een Garmin vivomove HR, daar kreeg ik alle IPhone berichten op binnen(whatsapp etc), maar dat is ineens opgehouden met e laatste update, erg onbetrouwbaar. Is er een oplossing voor?
Op het horloge kan ook het weer worden getoond, maar die functie rekt ook maar af-en-toe
Hoi Albert,
Daar hebben meerdere mensen problemen mee. De oplossing staat hier: https://support.garmin.com/nl-NL/?faq=oMQAW20SpY06UD0itn27o7
Groetjes,
Edwin
Plotseling is “HARTSLAG” van het scherm op de smartphone verdwenen!!
Hoe krijg ik dit terug?
Sinds het ingaan van de zomertijd maakt mijn Suunto 5 all black, geen contact meer met mijn app.
De app meld dat een apparaat gevonden is. dit is inderdaad mijn horloge. Dan vraagt hij om te verbinden. Als ik op verbinden toets dan gaat hij koppelen. waarna hij weer aangeeft dat een apparaat is gevonden.
ik kan mijn trainingen dus niet meer inzien en/of opslaan.
Beste, ik heb een garmin vicoactive 4s. Ik ben er tevreden mee, maar zou graag een 2e garmin (kleiner en andere kleur bv garmin lily) aanschaffen voor andere gelegenheden waar ik zo’n groot sporthorloge maar niets vind. Is het mogelijk om 2 garmins te koppelen aan dezelfde app zodat voor beide garmins de prestaties in één app staan?
hartelijk dank
krijg de koppeling tussen app en horloge niet meer voor elkaar. Was ineens verdwenen.
bluetooth aan op gsm en koppeling telefoon gestart op horloge. blijft maar lopen maar geen koppeling
Hallo Thijs,
Dat is vervelend. Is het inmiddels al gelukt? Anders zou je het volgende kunnen proberen:
1) Telefoon helemaal uitzetten. Horloge opnieuw aan/uit. Opnieuw proberen te koppelen.
2) Bluetooth cache legen van de telefoon. Opnieuw proberen te koppelen.
3) Horloge resetten naar fabrieksinstellingen. Opnieuw proberen te koppelen.
Lukt het nog steeds niet? Neem dan contact op met de Garmin helpdesk. Ze antwoorden vrij snel en komen hopelijk met een gepaste oplossing.
Succes!
Met vriendelijke groet,
Edwin
Dit alles gedaan, zonder succes. Uiteindelijk is het gelukt door via de de knop “up” van de 245 de telefoon te verbinden.