Met behulp van loopscholing kan je jouw looptechniek verbeteren. Wanneer je traint in een loopgroep op de atletiekvereniging is dit onderdeel net als rekoefeningen één van de vaste onderdelen van een training. Wanneer je als triatleet niet bij een vereniging traint kan het zijn dat je niet vaak aan loopscholing doet. Echter kan dit een grote meerwaarde hebben voor het verbeteren en behouden van een juiste looptechniek. Voor beginners maar ook zeker voor gevorderde lopers!

Wat is loopscholing?

Loopscholing bestaat uit verschillende loopoefeningen waarbij je een onderdeel van de looptechniek flink uitvergroot. Tijdens het hardlopen merk je dat je bepaalde bewegingen beter uitvoert omdat je er tijdens de oefeningen extra de focus op hebt gelegd.

Waarom is het belangrijk voor het verbeteren van looptechniek?

When I first started performing running drills, I felt silly. Aren’t neon short shorts embarrassing enough?!
– Jason Fitzgerald –

Loopscholing heeft verschillende voordelen voor lopers en triatleten. Allereerst is loopscholing ideaal om in te zetten als warming-up voor trainingen of voor wedstrijden. De spieren worden warm en soepel door de loopoefeningen. Dit is slechts één van de vele voordelen.

Loopscholing zorgt voor sterkere spieren en gewrichten.
Verder ontstaat er door de oefeningen een betere samenwerking tussen de hersenen en de bewegingen. Je werkt door loopscholing aan behendigheid, coördinatie en balans tijdens het hardlopen. Voor deze factoren is ook bij andere sporten steeds meer aandacht. Vandaar dat er ook steeds meer aandacht komt voor zogenaamde mobiliteitstrainingen. Hier lees je meer over in de blog Rekken en stretchen: De zin en onzin.

Deze voordelen zorgen voor meer snelheid doordat de kracht efficiënter wordt ingezet tijdens het hardlopen.

Let op: Loopscholing is echt niet alleen voordelig voor beginnende lopers! Ook als gevorderde loper kan je hier nog genoeg winst uit behalen. Wanneer je weer begint met trainen na een blessure is het wel belangrijk om te kijken of de oefeningen geen pijn veroorzaken.

Wanneer doe je loopscholing in een hardlooptraining?

De loopscholing plan je in een training vaak aan het begin. Je kan de loopscholing gebruiken als warming-up voor een training. Het is wel prettig als je spieren al een beetje warm zijn wanneer je begint met de loopoefeningen. Je kan ervoor kiezen om voor de loopscholing eerst 1 km rustig hard te lopen.

Oefeningen voor het verbeteren van jouw looptechniek

Er zijn verschillende oefeningen die je tijdens loopscholing kan doen. Er zijn verschillende oefeningen waar je geen spullen voor nodig hebt en oefeningen waar je wel spullen bij kan gebruiken. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een ladder die ook tijdens voetbaltrainingen regelmatig wordt gebruikt, pionnen of aan horden. Een beschrijving van een aantal bekende oefeningen zoals skipping, hakken-billen en kaatssprongen vind je op de website van de Atletiekunie.

In de webwinkel van Bol.com kan je verschillende boeken vinden met informatie om jouw eigen hardlooptraining samen te stellen. In het boek Oefenstof voor de hardlooptraining vind je (onder andere) verschillende oefeningen voor een efficiëntere looptechniek en loopstijl.