Aanbieding: Sanbo Massage Gun: Bekijk de deal

Sportvoeding en sportdranken: Zo maak je de juiste keuze

sportvoeding en sportdranken
Photo by Tony Pham on Unsplash

Er zijn veel verschillende soorten sportvoeding en sportdranken op de markt. Maar hoe weet je nou welke goed zijn? En wat is de prijs/kwaliteit verhouding tussen de duurdere en de goedkopere sportvoeding? In deze blog gaan we dieper in op de kenmerken die belangrijk zijn voor het maken van de juiste keuze. Na het lezen van deze blog weet je waar je op moet letten bij het lezen en vergelijken van de voedingswaarden en kan je kiezen voor de juiste sportvoeding.

Verpakking en persoonlijke voorkeuren

Laten we beginnen bij de verschillen die te maken hebben met de verpakking en persoonlijke voorkeuren. De onderstaande punten zijn belangrijk om te vergelijken. Voor de onderstaande punten hoef je dus nog niet te kijken naar de voedingswaarden.

  • Verpakking (gebruiksgemak)
  • Substantie (vorm en structuur)
  • Smaak
  • Innemen met of zonder water
  • Met of zonder cafeïne
  • Prijs

Er zijn enkele punten waar je sportvoeding op kan vergelijken zonder te kijken naar de voedingswaarden en het voedingslabel.

Verpakking (gebruiksgemak)

Zo kan je kijken naar de verpakking. Kan je de verpakking makkelijk openen tijdens een wedstrijd of training? Bij de verpakking van PowerGel is het bijvoorbeeld handig dat je het zakje gel open kan scheuren terwijl het één geheel blijft. Een verpakking die je open moet draaien is tijdens een wedstrijd uiteraard minder handig.

Substantie (vorm en structuur)

Ook de soort substantie is vaak verschillend per product. Waar de ene triatleet een reep niet weg krijgt tijdens het sporten wordt de ander al misselijk van het idee van een sportgel. Tegenwoordig is er sportvoeding in verschillende substanties verkrijgbaar. Denk aan repen, gels, dranken en zelfs een soort “snoep/jelly” vorm.

Smaak

Uiteraard is de voorkeur voor smaak ook persoonlijk. Kies je liever voor een heftigere en zoetere smaak? Dan kan je eens kijken naar de PowerGel. Wil je liever een subtielere en minder zoete smaak? Dan zijn de SiS gels misschien iets voor jou! Eigenlijk zou je meerdere smaken en merken moeten uitproberen ruim voor de wedstrijd.

Innemen met of zonder water

Sommige sportvoeding zoals bepaalde gels liggen beter op de maag wanneer je ze inneemt en daarna wegspoelt met wat water. Andere gels hoef je niet in te nemen met water. Bedenk ruim voor de wedstrijd wat je prettig vindt. Eventueel kan je meerdere gels in een bidon uitknijpen en aanvullen en vermengen met water.

Met of zonder cafeïne

Vind jij het fijn om tijdens de wedstrijd op een bepaald moment een extra boost te krijgen? Dan kan je kiezen voor sportvoeding met cafeïne. De populariteit van sportvoeding met cafeïne is de laatste jaren flink gestegen. Er zijn zelfs verschillende cafeïneshots op de markt gebracht. En denk ook aan de First Energy Gum!

Prijs

Uiteraard kan je ook de prijzen van de sportvoeding vergelijken. Het is ook slim om aanbiedingen in de gaten te houden. Zo hadden wij vorig jaar mazzel met een aantal tientjes korting op de PowerBar voeding in de webwinkel BodyLab. Deze webwinkel heeft vaker goede aanbiedingen voor sportvoeding. Ook in de Wiggle webwinkel kan je regelmatig sportvoeding kopen met mooie kortingen.

Bekijk verschillende soorten sportvoeding

Voedingswaarden bekijken en vergelijken

Het is ook belangrijk om de voedingswaarden van de sportvoeding te bekijken en vergelijken. Let er in ieder geval op dat, wanneer je sportvoeding kiest voor tijdens het sporten, er het liefst zo weinig mogelijk eiwitten in de voeding zit. Tijdens het sporten en zeker tijdens een wedstrijd kost het jouw lichaam te veel energie om de eiwitten te verwerken en verteren. Wanneer je kiest voor de juiste koolhydraten kost dit het lichaam veel minder energie.

Hoeveelheid koolhydraten en calorieën per hoeveelheid of verpakking

Vaak bereken je voor een wedstrijd hoeveel calorieën en koolhydraten je binnen moet krijgen om genoeg energie te houden. Vergelijk de verhouding tussen de calorieën en koolhydraten om de voor jou meest geschikte sportvoeding uit te kiezen.

Meerdere soorten koolhydraten

Bij het kopen van sportvoeding zoals energygels, koolhydraatrijke dranken en energyrepen is het goed om te kijken of de sportvoeding bestaat uit meerdere koolhydraatbronnen. Deze verhouding kan namelijk per product verschillen. Er wordt vaak aangeraden om een energiebron te kiezen met verschillende soorten koolhydraten. Dus bijvoorbeeld een combinatie van glucose en fructose en maltodextrine. Hierdoor kan het lichaam namelijk meer koolhydraten opnemen tijdens het leveren van inspanning. Ook heb je minder kans op maag- en darmklachten.

Snelle en trage suikers

Er bestaan snelle en trage suikers. Tijdens een wedstrijd wil je graag snelle suikers binnenkrijgen die omgezet worden in glucose. Snelle suikers hebben een hoge glycemische index. Hierdoor worden ze sneller verteerd, krijg je een snelle stijging van de bloedsuikerspiegel en ervaar je een energieboost. Maltodextrine, sucrose, fructose en glucose.

Uitgelichte afbeelding: Photo by Tony Pham on Unsplash

Ook interessant
triathlon tijdens koud en regenachtig weer
Triathlon tijdens koud en regenachtig weer, wat trek je aan?