Wedstrijdzenuwen inzetten voor een beter raceresultaat

wedstrijdzenuwen

Optimaal voorbereiden voor een triathlon?
Bekijk hier de online trainingsschema's van Optrimize!

Veel triatleten hebben last van wedstrijdzenuwen. Bij wedstrijdspanning denk je al gauw aan de negatieve kanten. Een onrustig gevoel, soms wel weken voor de wedstrijd. Maag- en darmklachten nét voor de wedstrijd. Kortom, als je last hebt van wedstrijdspanning kan dit best vervelende hobbels veroorzaken op de weg naar de wedstrijd. Maar, wanneer je wedstrijdspanning op de juiste manier inzet, kan je het ook omzetten naar iets positiefs! Zo kan je zelfs een beter raceresultaat behalen!

Wedstrijdzenuwen inzetten voor betere prestaties

Wanneer je kenmerken van stress ervaart kan je die als beperking zien. Te veel stress veroorzaakt gevoelens van angst terwijl je tijdens het ervaren van totale ontspanning vaak ook niet optimaal kan presteren. Wanneer je hier tussenin zit, zou het perfect zijn! Er zijn gelukkig veel manieren om met te veel stress om te gaan en ook nog eens beter te presteren. Dit vergt een bepaalde manier van denken en omgaan met stress-symptomen.

Opwinding of stress?

Het kan zijn dat je voor een wedstrijd helemaal hyper bent. Als al je spullen klaar staan en je staat bij de start met je wetsuit aan, mag van jou het startschot wel klinken! Tijdens dit soort momenten van opwinding ervaar je soms dezelfde symptomen als wanneer je last hebt van angst/stress. Denk bijvoorbeeld aan kenmerken zoals een versnelde hartslag en een droge mond. Wanneer je dit beseft en er ook zo over denkt wordt je minder snel gestrest en angstig. Opwinding dus, in plaats van stress!

Boeken met tips over wedstrijdzenuwen

Life as Sport

33,99
Prijs gecheckt op 22 februari 2024 07:27

On Top of Your Game

13,99
Prijs gecheckt op 22 februari 2024 07:27

Competitive Anxiety in Sport

36,85
Prijs gecheckt op 22 februari 2024 07:27

Accepteer de gevoelens van stress

Het schijnt dat wanneer je de wedstrijdzenuwen negeert en doet alsof je heel kalm bent, je slechter presteert dan wanneer je deze gevoelens accepteert. Je kan wel op een natuurlijke manier stress verminderen. Dit kan je doen door ademhalingsoefeningen te doen. Door een rustigere ademhaling zal je stress ook iets verminderen.

Eten, drinken en slapen

Wanneer je niet voldoende eet en drinkt kan dit effect hebben op je gemoedstoestand. Stress is als het ware een  overlevingsmechanisme: Vechten of vluchten. Kan je geen hap door je keel krijgen en eet je daardoor niet voldoende? Dan is de kans groot dat je nog meer stress ervaart! Zorg dus dat je voldoende voeding binnen krijgt.

Ook wanneer je niet genoeg slaapt kan je meer stress ervaren. Zorg ervoor dat je de dagen voor de wedstrijd op tijd naar bed gaat en dat je, voordat je naar bed gaat, ontspannende activiteiten plant. Daarbij kan je bijvoorbeeld denken aan een massage of aan het lezen van een boek.

Optrimize


Wij schrijven onze teksten en reviews als onafhankelijke partij. Daarbij maken we soms gebruik van affiliate links. Meer hierover lees je in ons advertentiebeleid. Wil je reageren op deze blog? Dat kan via onze contactpagina!


Foto van auteur

Redactie

De redactie van Triathlon365 bestaat uit enthousiaste sporters. Zij proberen je dagelijks te voorzien van leuke artikelen over triathlon. Daarnaast krijgen zij regelmatig hulp van andere ervaren triatleten en atleten. Met deze website hoopt de redactie anderen te enthousiasmeren en informeren over deze geweldige sport.