Voeding tijdens een triathlontraining, of niet?

Optimaal voorbereiden voor een triathlon?
Bekijk hier de online trainingsschema's van Optrimize!

Wanneer je traint voor een triathlon is voeding tijdens triathlontraining een belangrijk element. Zeker als  je een wedstrijd over een langere afstand gepland hebt, kan voeding het verschil maken tussen een slechte of goede wedstrijd. Oefenen met voeding is erg belangrijk om je lichaam te laten wennen aan de voeding die je neemt en om te kijken welke voeding voor jou werkt. Voor de één is dat voornamelijk vloeibaar voedsel en voor de ander ook vast voedsel.

Er zijn ook verschillende (professionele) triatleten die graag trainen zonder voeding of met weinig voeding tijdens een triathlontraining om zo het lichaam over te laten gaan op vetverbranding.

Wij nemen in deze blog verschillende visies en ideeën over voeding tijdens een triathlontraining onder de loep.

Trainen op weinig koolhydraten

Er is een grote groep triatleten die regelmatig traint op weinig koolhydraten. Hierdoor zou hun lichaam leren om efficiënter vet te verbranden. Dit kunnen zij op verschillende manieren doen. Zo zijn er triatleten die “nuchter” trainen, bijvoorbeeld in de ochtend. Er zijn triatleten die de koolhydraatinname tijdens een training beperken. Ook is het mogelijk om de koolhydraatinname tijdens het herstel uit te stellen en om tussen twee trainingen op een dag koolhydraatarm te eten.

Voeding nemen voor/tijdens/na het trainen

Hoewel het sporten op weinig koolhydraten en voeding tegenwoordig erg populair is (kijk bijvoorbeeld naar de populariteit van het sportvasten) hoor je ook tegengeluiden. Er is uit verschillende onderzoeken gebleken dat trainen op weinig voeding inderdaad de vetverbranding kan bevorderen. Echter kan het ook een negatieve invloed hebben op de effectiviteit van de training. Door te weinig voeding tot je te nemen voor of tijdens het sporten put je je lichaam tijdens een lange training eerder uit dan dat je er sterker van wordt. Wil je tijdens een training kracht en energie behouden en alles eruit kunnen halen? Dan is het belangrijk dat je voor en tijdens de training genoeg koolhydraten neemt. Het hangt er dus vanaf wat jouw doel is. Vetverbranding bevorderen? Of alles uit je training halen? Het nemen van eiwitten na een training zorgt voor een sneller en beter herstel. Bij voeding tijdens een triathlontraining kan je denken aan gels, repen of bijvoorbeeld bananen.

power gel strawberry banana

Populariteit van sportvasten

De kans is groot dat je de term sportvasten al langs hebt zien/horen komen. Deze term werd waarschijnlijk als één van de eersten gebruikt door Remco Verkaik, de ontwikkelaar van sportvasten. Hij heeft na zijn studie medische biologie aan de Universiteit van Utrecht onder andere sport-, voedings- en lifestyleprogramma’s ontwikkelt voor (top) sporters. Dit heeft hij gedaan door wetenschappelijke literatuur en praktijkresultaten te combineren. Met sportvasten zou je het lichaam binnen 10 dagen laten switchen van suiker- naar vetverbranding. Je bouwt met sportvasten eerst een aantal dagen je voeding af. Daarna ga je een aantal dagen sapvasten en daarna bouw je de voeding weer op. Tijdens deze “kuur” blijf je sporten, 20 tot 30 minuten per dag doe je een cardiotraining.

Optrimize


Wij schrijven onze teksten en reviews als onafhankelijke partij. Daarbij maken we soms gebruik van affiliate links. Meer hierover lees je in ons advertentiebeleid. Wil je reageren op deze blog? Dat kan via onze contactpagina!


Foto van auteur

Redactie

De redactie van Triathlon365 bestaat uit enthousiaste sporters. Zij proberen je dagelijks te voorzien van leuke artikelen over triathlon. Daarnaast krijgen zij regelmatig hulp van andere ervaren triatleten en atleten. Met deze website hoopt de redactie anderen te enthousiasmeren en informeren over deze geweldige sport.