Januari is de maand dat veel mensen druk bezig zijn met het werken aan de goede voornemens voor het nieuwe jaar. De kans is groot dat je als triatleet bezig bent met het uitkijken naar het aankomende triathlonseizoen. Of deze triathlonplannen nou onderdeel zijn van jouw goede voornemens, of niet. Maar hoe zorg je er nou voor dat je jouw doelen bereikt dit jaar? Wij hebben een aantal interessante boeken en tips op een rijtje gezet.

Kleine veranderingen voor een groots resultaat

Waar de meeste mensen de neiging hebben om hun hele leven in één keer om te gooien op nieuwjaarsdag, krijg je sneller een groots resultaat wanneer je stap voor stap kleine veranderingen doorvoert in jouw leven. Wanneer je kijkt naar de kleine aanpassingen die je kan doen krijg je vaak een beter resultaat over een langere periode dan wanneer je alleen kijkt naar de grote lijnen. Zo kan je al jouw doelen bereiken. In het boek Atomic Habits lees je hier alles over. “Tiny Changes, Remarkable Results”. “An Easy & Proven Way to Build Good Habits & Break Bad Ones”.

atomic habits

Bekijk dit boek in de webwinkel

Atomic Habits: Regels uit het boek in de praktijk

Het kost vaak maar weinig moeite om kleine veranderingen eigen te maken. En wanneer iets een gewoonte is geworden of een onderdeel van een routine, denk je er niet eens meer bij na. “Succes is het product van dagelijkse gewoonten – niet van eenmalige transformaties”. Iemand in onze omgeving besloot van de ene op de andere dag te stoppen met de suiker in zijn koffie en thee. Verder veranderde hij niks aan zijn beweeg- of eetpatroon. Na een paar maanden was hij een aantal kilo’s kwijt, zonder moeite. Je kan deze “regel” natuurlijk toepassen op elk gebied. Wel is het belangrijk om er doelbewust mee bezig te zijn en te blijven reflecteren op de resultaten.

VOOR JOU GESELECTEERD:
Te veel training maakt de hersenen moe (onderzoek, 2019)

The Power of Habit: Gewoontes om doelen te bereiken.

Nog meer leren over gewoontes en over hoe je deze gewoontes ten goede kan veranderen? Dan kan je naast Atomic Habits ook het boek the Power of Habit (De Macht der Gewoonte) lezen. In dit boek vind je verschillende wetenschappelijke ontdekkingen op het gebied van gewoontes en het veranderen van gewoontes. Ook wordt er in het boek gekeken naar het belang van gewoontes voor een aantal succesvolle personen, waaronder olympische zwemmer Michael Phelps. Wanneer je begrijpt hoe gewoontes werken en hoe je ze kunt veranderen, zou je jouw leven kunnen transformeren op verschillende gebieden.

the power of habit

Bekijk het boek hier

Praktische strategieën en technieken uit “The Power of Habit”

Het kost tijd en moeite om een nieuwe gewoonte in te bouwen of een bestaande gewoonte om te vormen. Maar “oefening” baart kunst. Wanneer je steeds opnieuw een gewoonte herhaalt (ook al ga je tussendoor wel eens op je plaat) word je er beter in en wordt het makkelijker. De zelfdiscipline die je gebruikt bij het aanpakken van één gewoonte zorgt er ook voor dat je ook makkelijker en succesvoller doelen op een ander gebied kan bereiken. Wanneer je regelmatig sport wordt het makkelijker om ook gezonder te eten en productiever te worden op je werk. Je traint als het ware je wilskrachtspier. Bij het veranderen van gewoontes is het belangrijk om te kijken naar de lus die de gewoonte in stand houdt. Deze lus bestaat uit de aansporing – de routine – de beloning. In de psychologie wordt dit ook wel de Habit Reversal training genoemd. De routine moet veranderd worden en eventueel de beloning.

VOOR JOU GESELECTEERD:
Mind over Marathon deelnemer voltooid Ironman Wales