Er bestaan veel vragen omtrent hartslag en trainen op hartslag. Eerder hebben we al een bericht geschreven over de hartslagzones en hoe deze in Garmin Training effect worden verwerkt. Nu hebben we de 14 meest gestelde vragen in de zoekmachine omtrent hartslag opgezocht en beantwoord. Dit zijn vragen die mensen het vaakst aan Google hebben gesteld in de afgelopen 365 dagen. Het antwoord op sommige vragen is vrij uitgebreid. Andere vragen konden we eigenlijk met een paar woorden beantwoorden.

Disclaimer: Ben je op dit artikel terecht gekomen omdat je je niet lekker voelt? Twijfel je over jouw hartslag? Heb je last van bijvoorbeeld duizeligheid? Lees dan niet verder en maak een afspraak bij een arts of deskundige.

Is trainen op hartslag effectief?

De eerste vraag is direct een lastige. Het trainen op hartslag wordt door veel soorten sporters gebruikt. Als we een ja of nee-antwoord moeten geven, dan zou dat een “ja” zijn. Het is een zeer effectieve methode om bijvoorbeeld de intensiteit van een training in de gaten te houden. Op deze manier is de kans dat je te hard traint en overtraind raakt minder groot. Ook zie je snel de vooruitgang die je boek en verklein je de kans op blessure. Het nadeel is wel dat er meerdere factoren zijn die een hartslagtraining kunnen beïnvloeden en dat je er een hartslagmonitor, zoals een sporthorloge voor nodig hebt. Al met al is het trainen op hartslag effectief als je het goed gebruikt.

Wat is een gevaarlijk hoge hartslag?

Rusthartslag bij normale volwassenen ligt volgens de Nederlandse Hartstichting tussen de 60 en 100 slagen per minuut. Sporters hebben doorgaans een lagere rusthartslag. Tijdens inspanning vraagt het lichaam om meer zuurstof en gaat het hart sneller kloppen. Als de hartslag echter boven de 200 slagen per minuut komt, heeft het hart moeite om zich helemaal te vullen. Het gaat dan minder bloed pompen dan normaal. Klachten zoals duizeligheid kunnen optreden, maar dit is nog niet direct een gevaarlijke hoge hartslag. Joep Smeets, hoogleraar cardiologie aan het UMC st. Radboud in Nijmegen, geeft in een interview met de Volkskrant (bron) aan dat “Zelfs 220 is mogelijk. Het is erg hoog, maar niet per se verontrustend”. Hij geeft wel aan dat als de hartslagmeter in één keer van 160 naar bijvoorbeeld 220 gaat, er wel iets aan de hand is. Kortom: Een gevaarlijk hoge hartslag is per persoon en activiteit afhankelijk. Een hartslag van boven de 200 in rust is bijvoorbeeld al snel gevaarlijk, maar tijdens een zeer inspannende activiteit goed mogelijk zonder klachten.

Is het slecht om te trainen op een maximale hartslag?

Deze vraag ligt in het verlengde van de eerste vraag. Het is zeker niet slecht om te trainen op een maximale hartslag. Het heeft – zoals je hebt kunnen lezen – genoeg voordelen. Hartslagmetingen en de hartslag zelf zijn afhankelijk van enorm veel factoren, waardoor er ook ruis op kan treden. Hierdoor is de training wellicht niet altijd even effectief. Slecht is het zeker niet.

Is een hartslag van 120 gevaarlijk?

Nee. 120 slagen per minuut bij volwassen mensen is zeker niet gevaarlijk. De gemiddelde rusthartslag ligt tussen de 60 en 100 (bij sporters vaak lager). Uitschieters naar 120 of zelfs iets hoger zijn niet vreemd en kunnen bijvoorbeeld veroorzaakt worden door een griep of het drinken van alcohol.

Hoe lang kun je op een maximale hartslag trainen?

Dit is per persoon afhankelijk. Doorgaans kan je dit niet lang volhouden. Het bereiken van een maximale hartslag (220-leeftijd of 208-leeftijd*0,7) tijdens het trainen vereist een flinke inspanning. Deze inspanning is oncomfortabel en onhoudbaar. Zelfs topsporters kunnen deze intensiteit slechts een paar minuten per keer aanhouden. Ook is gebleken dat oefenen op maximale hartslag of in de buurt, geen significante voordelen heeft. Het kan zelfs riskant zijn vanwege de stress op het hart.

Moet ik elke training op deze manier uitvoeren?

Wij gaan er vanuit dat deze vraag over hartslagtraining gaat. Niemand verplicht je om elke training op deze manier te volgen. Het kan zelfs soms fijn zijn om gewoon te trainen zonder iets te meten. Als je echter met enige regelmaat op hartslag traint, kun je wel goed je vooruitgang bekijken.

Is een rusthartslag van 80 goed?

De gemiddelde hartslag van een volwassen persoon ligt volgens de Hartstichting tussen de 60 en 100. 80 valt daar precies tussen. Mensen die veel sporten hebben echter een lagere rusthartslag. 80 is dus een normale hartslag.

Hoe kan ik mijn hartslag tijdens training omlaag krijgen?

Je kan meerdere dingen doen om de hartslag tijdens training omlaag te krijgen. Zo kun je natuurlijk de intensiteit verlagen, waardoor het lichaam minder zuurstof vraagt en ook de hartslag omlaag gaat. Als je veel traint, dan is je hartslag zowel tijdens rust als training lager. Dit onderzoek van de Harvard University is het daar mee eens.

Hoe lang duurt het voordat de hartslag is afgenomen na training?

De tijd die nodig is voor je hartslag om te normaliseren is een goede maatstaf voor de conditie. Hoe fitter je bent, des te sneller het herstel. De hartslag daalt het snelst in de eerste minuut nadat je gestopt bent met de training. Het zou dan ongeveer 20 slagen per minuut moeten afnemen. Als het met minder dan 12 slagen per minuut afneemt, dan wordt dit als abnormaal gezien. De herstelhartslag wordt ook gemeten tijdens inspanningstesten. Hoe lang het duurt voordat de hartslag normaal is hangt natuurlijk erg af van de training, maximale hartslag en persoon zelf.

Als ik meer train, gaat dan mijn rusthartslag omlaag?

Sommige triatleten hebben een rusthartslag van tussen de 30 en 40. Dit klinkt misschien enorm laag, maar dit is heel normaal voor actieve sporters. Dit komt omdat iemand die veel traint, ook zijn hartspier versterkt. Hierdoor werkt het hard als het ware effectiever. Of jouw rusthartslag ook omlaag gaat als je veel traint is nog wel afhankelijk van zaken zoals leeftijd, conditie, soort activiteit, emotie, temperatuur en medicatie. Doorgaans kunnen we wel stellen dat als je meer traint, de rusthartslag omlaag gaat.

Wat is de beste hartslag om vet te verbranden?

Veel mensen denken dat hoe intensiever ze trainen, des te meer vet zij verbranden. Dit is meestal niet zo. Gemiddeld ligt de vetverbrandingszone veel lager dan de meeste mensen denken. Je kan de optimale vetverbrandingszone berekenen op de volgende manier:

  1. Bereken de maximale hartslag (220 min jouw leeftijd).
  2. Bepaal vetverbrandingsbereik, dit is 60-70% van de maximale slagen per minuut
  3. Gebruik een fitnessapplicatie om de 5 hartslagzones te berekenen
  4. Voer eventueel een thuistest uit met behulp van een app, zoals de Wahoo Fitness app om de zones nog accurater te bepalen. Voor de meeste mensen zijn stap 1 en 2 al voldoende.

Is het slecht om over mijn maximale hartslag heen te gaan?

Tijdens intensieve training kan het zijn dat je berekende hartslag gaat. Dit kan met meerdere factoren te maken hebben, zoals je in de vragen hierboven al hebt kunnen lezen. Het is niet per se slecht, maar kan wel zeer oncomfortabel aanvoelen. Het lichaam geeft vaak zelf aan hoe lang je het vol kan houden. Het is niet per se slecht, maar ook niet aan te raden om deze grens elke training op te zoeken.

Wat gebeurt er als mijn hartslag te hoog is?

Een hoge hartslag kan gepaard gaan met de volgende symptomen:

  • hartkloppingen
  • je kunt je minder goed inspannen
  • een licht gevoel in je hoofd of duizeligheid
  • flauwvallen

Neem altijd contact op met een arts of deskundige bij deze symptomen.

Is een rusthartslag van 130 slecht?

Ja. Een rusthartslag van 130 is niet goed. Als je het kan verklaren, bijvoorbeeld omdat je veel alcohol gedronken hebt, flinke griep hebt of medicatie hebt, dan is het vaak niet dreigend.  Toch is een hoge hartslag in rust zonder duidelijke oorzaak vaak wel aanleiding om even langs de huisarts te gaan! Ook bij twijfel is het handig om advies bij een arts in te winnen.

Hoe reken je de hartslagzones uit?

Wij hebben recent een uitgebreid artikel geschreven waar de percentages van alle hartslagzones worden benoemd. Ook zie je hoe je hartslagzones kan berekenen. In dit artikel lees je ook meer over het begrip hartslag in het algemeen.