Een juiste zwemtechniek is ontzettend belangrijk om snel(ler) te kunnen zwemmen. Een juiste techniek is bij het zwemmen nog een stuk belangrijker dan bij het fietsen en hardlopen. Je kan door een juiste techniek veel meer winst behalen terwijl het je qua kracht niet veel meer moeite zal kosten om harder te gaan zwemmen. Dit heeft met zwemmen vooral te maken met het verminderen van de waterweerstand. Door het aannemen van de juiste ligging in het water tijdens het zwemmen, glijd je met minder weerstand meer gestroomlijnd door het water.

Een rechte ligging in het water

Ten eerste is het heel belangrijk om zo recht mogelijk in het water te liggen (als een plank) en net onder het wateroppervlak te blijven. Bij veel mensen liggen de benen lager in het water, hierdoor creëer je meer waterweerstand tijdens het zwemmen. Er zijn verschillende manieren waardoor je ervoor kan zorgen dat je rechter in het water ligt.
– Richt je ogen naar de bodem van het zwembad
– De armen en benen zijn gestrekt
– Punt je tenen als een balletdanser, dus niet in loophouding
– Houdt je vingers tegen elkaar aan en recht naar voren
– Span je core goed aan tijdens het zwemmen

De houding van de armen en benen

Om zo recht mogelijk in het water te liggen(als een plank), is het dus belangrijk om je voeten te punten alsof je op je tenen staat en om je vingers bij elkaar te houden. Je wilt zo gestroomlijnd mogelijk door het water glijden. Houd dus ook je benen en armen recht. Tijdens de “glijmomenten” houdt je de armen en benen in “positie 11”. Je armen recht naar voren en je voeten op heupbreedte. Zo vormen je armen en benen een denkbeeldig cijfer 11. Wanneer je jouw voeten of armen te veel naar buiten houdt, heb je meer last van waterweerstand.

Positie 11 oefenen

Je de juiste ligging in het water op verschillende manieren oefenen. Het werkt om iedere training een punt in de gaten te houden en een aantal baantjes bewust te letten op bijvoorbeeld het aanspannen van je core, of het punten van je tenen. Ook kan je aan het begin of eind van de training een paar keer afzetten vanaf de kant en in positie 11 verder drijven voordat je begint met zwemmen. Hierdoor oefen je bewust jouw ligging in het water. Ook zou het mooi zijn als je iemand kan vinden die jou onder water kan filmen met een camera.