Aanbieding: Sanbo Massage Gun: Bekijk de deal

Een goede nachtrust: Wat moet je doen en laten?

Een goede nachtrust is het meest belangrijke element voor een goed herstel. Tegen de voordelen van slaap kan geen cryotherapie, massage of spierbalsem op! De invloed van slaap op de gezondheid wordt door veel mensen nog onderschat. Er zijn verschillende factoren die een goede slaap bevorderen waar je zelf invloed op hebt. In deze blog vind je onder andere tips voor een goede nachtrust.

Hoeveel slaap heb je nodig?

Een volwassene zou op een nacht 7 – 8 slaap nodig hebben om uitgerust wakker te kunnen worden. In 1910 werd er zelfs aangeraden om per nacht ongeveer 9 uur te slapen. De hoeveelheid slaap die je nodig hebt als individu, wordt bepaald door de onderstaande factoren, dit betekent dat de hoeveelheid per persoon kan verschillen.

  • Genen
  • Fysiologie
  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Eerdere slaap

Wat is een goede nachtrust?

Wat is nou eigenlijk een goede nachtrust? Een goede nachtrust is wanneer je gemakkelijk in slaap valt én wakker wordt. Ook slaap je goed wanneer je lang genoeg slaapt en continu slaapt. Er zijn verschillende dingen die je beter kan laten wanneer je goed wilt kunnen slapen en er zijn verschillende factoren die maken dat je juist goed kan slapen. Deze factoren vind je onder de onderstaande kopjes.

Wat moet je laten?

Er zijn ook dingen die je beter kan laten wanneer je een goede nachtrust wilt hebben. Zo kan je beter niet teveel cafeïne drinken op een dag. Dat zorgt er namelijk voor dat je minder snel in slaap valt.
Een borreltje (of meer) drinken voor het naar bed gaan om goed in te kunnen slapen? Ook geen goed plan! Vaak val je wel sneller in slaap, maar slaap je ook “lichter”. De kans is groter dat je ’s nachts wakker wordt, of dat je ’s morgens minder uitgerust bent.

Tips voor een goede nachtrust

Er zijn altijd factoren voor een goede nachtrust waar je geen invloed op hebt. Zo kan stress ervoor zorgen dat je niet gemakkelijk in slaapt valt. Op deze factor heb je niet altijd invloed.
Gelukkig zijn er genoeg factoren waar je wel invloed op hebt en die ervoor kunnen zorgen dat je een goede nachtrust hebt. Hieronder vind je 6 tips voor een goede nachtrust.

  1. Zorg voor een goede temperatuur in de slaapkamer, niet te koud en niet te warm. Bij de meeste mensen ligt die temperatuur rond de 20 graden.
  2. Probeer geen gebruik meer te maken van mobiele apparaten 1 à 2 uur voordat je gaat slapen.
  3. Slaap op vaste tijden, ook in het weekend.
  4. Zorg voor een rustige en donkere slaapruimte.
  5. Eet niet te veel en te zwaar voordat je gaat slapen.
  6. Gebruik je slaapkamer alleen om in te slapen of om seks in te hebben. Niet om tv te kijken.

Regelmatige lichaamsbeweging

Regelmatige lichaamsbeweging wordt vaak genoemd in relatie tot een goede nachtrust. Deze positieve invloed heeft onder andere te maken met het effect van beweging op angstvermindering, de anti-depressieve effecten en het thermogeen effect. Het thermogeen effect is de warmteaccumulatie die optreedt na beweging.
Intensief trainen vlak voor het naar bed gaan wordt vaak afgeraden. Toch is het beter om te bewegen (ook al is het vlak voor het slapengaan) dan om niet te bewegen.

Ook interessant
sportmedische keuring
Sportmedische keuring