Meedoen aan je eerste triathlon vergt meer dan alleen veel trainen. Een groot gedeelte is mentaal. In dit gedeelte van onze serie “Eerste Triathlon” artikelen, geven we een aantal tips met betrekking tot een triathlon en het mentale gedeelte.

Schrijf het op

Voor een eerste triathlon moet er veel gebeuren. Naast trainen, trainingsplannen en voedingsschema’s, krijg je ook te maken met zaken zoals wat inpakken voor de wedstrijd, tempo tijdens de wedstrijd en warming-ups. Kortom: Naast lichamelijke training, komt er ook een groot mentaal deel bij kijken. Het beste kun je zoveel mogelijk noteren voor jezelf. Denk aan een voedingsplan, trainingsplan, laatste gedachten voordat je aan de wedstrijd begint etc.

Een opbouw kan zijn:

  • Week voor de wedstrijd
  • 4 dagen voor de wedstrijd
  • 2 dagen voor de wedstrijd
  • Nacht ervoor
  • Ochtend van de race
  • Een uur voor de start
  • Laatste gedachten voor het startschot

Je zal merken dat je op deze manier een stuk rustiger mentaal kan toewerken naar jouw eerste triathlon.

Noteer positieve punten

Je onthoudt vaak alleen de negatieve zaken in het leven. Ook tijdens het trainen voor een eerste triathlon, zul je een aantal negatieve punten tegenkomen. Probeer elke week in een dagboek, Word-document of een leeg notitieboekje minimaal drie positieve punten van de training op te schrijven. Ook kun je noteren hoe je omgaat met lastige trainingen of tegenslagen. Naast het vergroten van jouw zelfvertrouwen naarmate de training vordert, kunnen deze positieven ook

Met wat voor gevoel wil je aan de start verschijnen?

Bedenk hoe je mentaal en emotioneel op de startlijn wilt staan. Juist kalm en gefocust of liever opgewonden en opgepompt? Probeer naar dat punt toe te werken. Wat kun je zelf doen, lezen, luisteren erover nadenken of kijken om die emotionele gemoedstoestand te bereiken voordat jouw eerste triathlon van start gaat?

Probeer niet -of zo min mogelijk- negatief te denken

Tenzij je juist gemotiveerd raakt van negatief denken, kun je het beter niet doen. Vervang bijvoorbeeld in het denken en spreken zinnen zoals  “ik kan dit niet..”, “ik kan niet…” en “ik heb geen..”, met “ik kan..”! Met de juiste gedachten, gemoedstoestand en positiviteit kun je meer bereiken dan je zelf wellicht denkt.

Verwacht het onverwachte

Denk na over mogelijke situaties die je tegen kunt komen tijdens een eerste triathlon. Hoe ga je bijvoorbeeld reageren op een lekke band, slecht weer of problemen met voeding? Denk na over alles wat het uitvoeren van een eerste triathlon kan bemoeilijken. Bedenk daarna goed hoe je hier op gaat reageren. Er zullen namelijk altijd dingen gebeuren tijdens een wedstrijd waar je zelf geen (grote) controle over hebt. Belangrijk is dan de manier hoe je er op reageert. Als je dit onderdeel van het mentale gedeelte onder de knie hebt, zul je zien dat je beter al reageren op problemen onderweg!

Bepaal je doelen

Wat is jouw doel tijdens een triathlon? Hoe ga je die behalen? Wil je juist een mooie tijd neerzetten of focus je je liever op het finishen? Zet je doelen uiteen, schrijf ze op en spreek ze uit. Als je je concentreert op je doelen en deze helder voor ogen hebt, is de kans groter dat je deze ook gaat behalen!