📚Aanbieding: Boek Triathlon Trainingsprogramma - Slechts €7,29 Paperback versie -> Bekijk de deal 📚

Hoe herken je oververhitting?

Hoe herken je en handel je bij oververhitting?
Photo by Shashank Shekhar on Unsplash

Al eerder hebben wij op Triathlon365 blogs geplaatst met tips over trainen in warm weer. Trainen kan prima maar je wilt voorkomen dat je oververhit of uitgedroogd raakt. Hier kan je namelijk (blijvende) schade van ondervinden. Wat veel mensen niet weten is dat je ook oververhit kunt raken tijdens het sporten wanneer het minder warm is. Maar hoe herken je oververhitting en hoe handel je?

Kenmerken van oververhitting en een hitteberoerte

Er zijn verschillende symptomen en kenmerken waaraan je oververhitting kan herkennen. Wanneer de onderstaande symptomen worden aangevuld met spraakproblemen, verwardheid, angst, hallucinaties, krampen, een hoge lichaamstemperatuur, flauwte, moeizame ademhaling en een snelle hartslag, een bleek gezicht (bij inspanning gerelateerde hitteberoerte) of rood gezicht maar geen zweet, misselijkheid en/of braken en misschien zelfs bewusteloosheid is er sprake van een hitteberoerte. Bij deze klachten moet je 112 bellen.

  • Vermoeid gevoel
  • (Bonkende) hoofdpijn, duizelig gevoel en het gevoel alsof je flauw gaat vallen
  • Concentratieverlies
  • Kramp in been- en armspieren
  • Overtollig zweten en later juist afnemende transpiratie (hierdoor ontstaat uiteindelijk hittestuwing, een hitteberoerte)
  • Droge mond en een rood bezwete huid

Het verschil tussen oververhitting en hitteberoerte

Er is een verschil tussen oververhitting en een hitteberoerte. Bij oververhitting raakt het lichaam oververhit. Wanneer je meteen actie onderneemt kan je na een paar uur rust op een koele plaats en flink wat water drinken weer verder gaan met de activiteiten. Wanneer je merkt dat je niet afkoelt en je jezelf niet beter gaat voelen kan je medische hulp zoeken. Bij hittekrampen krijg je spierkrampen door oververhitting. Hier kunnen elektrolyten, ORS en isotone sportdranken tegen helpen. Het gevaarlijkste hitteletsel is de hitteberoerte, bij een hitteberoerte stijgt de lichaamstemperatuur boven de 40 graden. Wanneer je de symptomen van een hitteberoerte herkent moet je meteen 112 bellen.

Inspanning gerelateerde hitteberoerte

De inspanning gerelateerde hitteberoerte wordt vaak niet goed herkend. Deze hitteberoerte kan namelijk ook ontstaan tijdens het sporten op een minder warme dag. Tijdens deze hitteberoerte wordt de huid bleek, koel en bezweet. Veel klachten zijn wel hetzelfde als de klassieke hitteberoerte. Zo komt de lichaamstemperatuur ook boven de 40 graden. Een inspanning gerelateerde hitteberoerte kan ook ontstaan wanneer de sporter te veel of te warme kleding draagt tijdens het sporten of te weinig vocht binnenkrijgt. In deze blog lees je meer over de extrinsieke en intrinsieke factoren die een verhoogd risico geven op een inspanning gerelateerde hitteberoerte.

Wat kan je doen bij oververhitting?

Tijdens hardloopwedstrijden die plaatsvinden in warm weer wordt er tegenwoordig steeds vaker gebruik gemaakt van opblaasbare zwembaden met (ijs) koud water. Hier kunnen sporters in gedompeld worden wanneer ze oververhit raken. Dit is echter niet het enige wat je kunt doen wanneer jij zelf of wanneer andere sporters oververhit raken. Alle dingen die je kunt doen hebben te maken met het koelen van het lichaam. Ten eerste is het belangrijk om het slachtoffer naar een koelere plek in de schaduw te brengen. Dan kan je beginnen met koelen:

  • Houdt de huid van het slachtoffer nat en gebruik als het mogelijk is een ventilator
  • Spons het slachtoffer af met koud water
  • Wikkel het slachtoffer in natte doeken of een nat laken
  • Dompel het slachtoffer onder in (ijskoud) water
  • Gebruik ijszakken. Plaats deze vooral in de liezen, nek en oksels.
  • Het kan ook helpen om je hoofd naar beneden te houden. Je kan gaan liggen met je benen omhoog.

Het is wel belangrijk om op te letten dat het slachtoffer niet te snel afkoelt of zelfs onderkoeld raakt! Voorkom dat het slachtoffer gaat rillen.

Eten of drinken geven bij oververhitting

Allereerst is het belangrijk om te weten dat je het slachtoffer géén eten of drinken mag geven bij sufheid of bij bewusteloosheid. Het slachtoffer kan zich dan namelijk makkelijk verslikken. Wanneer het slachtoffer bij bewustzijn is kan je drinken geven en zouten. Geef bijvoorbeeld elektrolytendrank of een sportdrank met zouten.

Wanneer bel je 112?

Het is belangrijk om niet te lang te wachten met het bellen van 112 wanneer het slachtoffer steeds suffer wordt of zelfs bewusteloos raakt. Ook is het belangrijk om in de gaten te houden of het slachtoffer zich anders gedraagt dan normaal en of hij of zij niet wil drinken of niet opknapt van het drinken. Wanneer dit gebeurt is er namelijk sprake van ernstige oververhitting, ook wel hitteberoerte genoemd.

Gevolgen van een hitteberoerte

Het meest gevaarlijke hitteletsel is de hitteberoerte. Door uitdroging kan het lichaam in shock raken ook kan soms de bloedsomloop tot stilstand komen. Wanneer er niet snel genoeg of goed wordt gehandeld bij een hitteberoerte kan het slachtoffer komen te overlijden. Ook kunnen er ernstige blijvende klachten ontstaan.  

Kan ik sporten met warm weer?

Om hittestress te voorkomen kan je op een hete dag het best gaan sporten op een koeler moment van de dag. Bijvoorbeeld vroeg in de ochtend of in de avond. Pas jouw training aan. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je een kortere afstand aflegt en dat je de intensiteit van de training aanpast. Het is belangrijk om ook tijdens het sporten genoeg te drinken. Drink het liefst sportdrank met zouten, een elektrolytendrank of ORS (Oral Rehydration Solution). ORS is een mengsel van zout en suiker. Wanneer je dit mengsel in een bidon met water doet en drinkt tijdens het sporten kan het vocht beter opgenomen worden door het lichaam. Zo kan je het vocht dat je verliest tijdens het zweten weer aanvullen. Smeer je verder goed in en draag het liefst een pet en een zonnebril.

Decathlon

Belangrijk: Negeer de signalen die het lichaam geeft niet!

Uitgelichte afbeelding: Photo by Shashank Shekhar on Unsplash

Ook interessant
ASICS GEL 451
ASICS GEL 451: Snelle triathlonschoen