Wanneer je traint of een wedstrijd moet voltooien met warme temperaturen kan je lichaam anders reageren dan “normaal”. Hoe kan je er nou voor zorgen dat je minder last hebt van de warmte (of zelfs hitte)? Dat hebben wij uitgezocht! Bekijk in deze blog alles over de voorbereiding op de hitte en over wat je kunt doen/meenemen tijdens het sporten met warme temperaturen.

Drink genoeg en vul natrium en andere elektrolyten aan

Meer nog dan anders is het belangrijk om tijdens warme temperaturen genoeg te blijven drinken. Wanneer je veel water drinkt is het ook belangrijk om er zout bij te nemen, dit kan bijvoorbeeld in de vorm van natriumtabletten of elektrolyten. Elektrolyten zijn opgeloste zouten en de belangrijkste soorten zijn natrium, kalium, chloride en bicarbonaat. Onder de elektrolyten vallen ook calcium, magnesium en fosfaat. Elektrolyten zijn bij veel verschillende lichamelijke processen betrokken. Denk bijvoorbeeld aan de transport van voedingsstoffen en afvalstoffen van en naar de cellen, maar ook voor de waterhuishouding. Tijdens het zweten verlies je vooral natrium en chloride.

Wat je kan doen om ervoor te zorgen dat het drinken niet na een kwartiertje lauwwarm is, is het toevoegen van ijsklontjes in je bidon.

elektrolyten

Bekijk de elektrolyten hier

Gebruik zonnebrand

Op warme dagen kan het ook zonnig zijn, de zon maakt de warmte nog intenser. Op deze dagen is het extra belangrijk om je goed in te smeren. Kies voor het insmeren een goede en waterbestendige zonnebrand zodat je huid ook na het zwemmen goed beschermd wordt.

Pas je intensiteit aan met warme temperaturen

Tijdens warm weer zal je niet dezelfde prestatie kunnen leveren als normaal. Pas daarom de trainingsintensiteit en snelheid aan! Dit zal in het begin lastig zijn, maar tegen het einde zal je er veel profijt van hebben. Je zal dan andere triatleten inhalen die te snel van start zijn gegaan en die later last krijgen van de hitte.

Draag de juiste kleding

Tijdens een wedstrijd met warme temperaturen is het belangrijk om de juiste kleding te dragen. Kies bijvoorbeeld voor speciale (onder) kleding voor tijdens warme dagen met een verkoelend effect en een goede vochtregulatie. En zorg dat je een lichte kleur draagt!

Probeer tijdens trainingen de warme temperatuur na te bootsen

Probeer tijdens trainingen te wennen aan de temperatuur die je ook tijdens de wedstrijd zal ervaren. Zeker als je al weet dat de triathlon plaats zal vinden in een warmer klimaat. Je lichaam kan tijdens trainingen ook aan deze temperatuur wennen. Je kan op trainingskamp gaan in een warm gebied, echter zijn er ook goedkopere oplossingen. Zo kan je op (warme) zonnige dagen op je hometrainer gaan zitten, zonder ventilator en het liefst achter glas. Zo boots je de warmte na. Pro’s brengen voor een belangrijke wedstrijd, zoals de Ironman Hawaii, vaak voor de wedstrijd twee weken door in Kona om zo goed mogelijk te kunnen acclimatiseren.

Verlaag je lichaamsvetpercentage

Indien mogelijk (als je dan niet een té laag vetpercentage krijgt) kan je ervoor zorgen dat je jouw vetpercentage verlaagt. Lichaamsvet werkt namelijk als een isolator. Spieren creëren warmte. Daarom kan het ook slim zijn om niet meer spiermassa te creëren dan nodig is.