Aanbieding: Sanbo Massage Gun: Bekijk de deal

Hoe train je voor de zwemafstand van een hele triathlon?

zwemafstand van een hele triathlon
Photo by Dallas Morgan on Unsplash

Tijdens de hele triathlon is de zwemafstand 3,8 km. De trainingen voor de verschillende zwemafstanden hebben overeenkomsten, maar ook een aantal verschillen. Voor het voorbereiden voor een wedstrijd heb je het juiste materiaal nodig. Daarnaast is een goede voorbereiding erg belangrijk. Niet alleen de fysieke voorbereiding, maar ook de mentale voorbereiding moet zeker niet vergeten worden. In deze blog beantwoorden wij de vraag “Hoe train je voor de zwemafstand van een hele triathlon?”

Het juiste materiaal (tijdens trainingen en voor de wedstrijd)

Allereerst is het belangrijk om het juiste materiaal aan te schaffen voor de trainingen en voor de wedstrijd. Voor een triathlon over de hele afstand heb je een wetsuit nodig. De meeste triatleten kiezen voor een lang wetsuit. Een wetsuit met lange pijpen en lange mouwen zorgt ervoor dat de houding in het water beter wordt door het drijfvermogen van het pak. Bij warmere watertemperaturen kan je ook voor een wetsuit kiezen met korte mouwen en korte pijpen. Tijdens trainingen in het buitenwater is het belangrijk om goed zichtbaar te zijn. Een saferswimmer kan hierbij helpen. Je hebt ook saferswimmers waar je wat spullen in kwijt kan tijdens het zwemmen, denk bijvoorbeeld aan sleutels. Verder is een goede zwembril erg belangrijk. Zwem je buiten op een zonnige dag? Dan is een zwembril met donkere glazen aan te raden. Ook kan je niet zonder een zwemcap. Voor trainingen in het zwembad kan je ook gebruik maken van accessoires zoals zwemvliezen, een pull buoy, een zwemplankje en paddles.

Consistent trainen

Eén van de meest belangrijke trainingstips voor het zwemmen is dat je consistent moet blijven trainen naar de wedstrijd toe. Dit is een tip die geldt voor alle afstanden en alle disciplines. Met regelmaat sporten is enorm belangrijk wanneer je blessurevrij naar een wedstrijd toe wil werken en de belastbaarheid van het lichaam op de juiste manier wil vergroten. Je kan beter iedere week een aantal keer sporten in plaats van weken niet en dan ineens een volle trainingsweek.

Werk aan een juiste techniek

Tijdens het zwemonderdeel is het belangrijk om te zorgen dat je een goede zwemtechniek hebt. Zwemmen met de juiste techniek zorgt ervoor dat je sneller gaat zonder dat je meer inspanning hoeft te leveren. Winst behalen zonder extra energie te verliezen! Werken aan een juiste techniek kan op verschillende manieren. Allereerst is het aan te raden om een cursus te volgen. Wij hebben zelf ervaring met de Tri-Experience borstcrawlcursus die wij hebben gevolgd in Nieuw-Vennep. De lessen werden gegeven en begeleidt door Manon van der Meer en Kirsten van Rijn. Tijdens deze lessen hebben we veel geleerd, veel vooruitgang geboekt en de lessen waren ook nog eens heel gezellig en afwisselend. Iedere week keken we er weer naar uit. Heb je al wat meer ervaring en wil je jouw techniek alleen met regelmaat even laten controleren en bijschaven? Dan kan je ook op verschillende plekken terecht voor een zwemanalyse, bijvoorbeeld in de vorm van een video analyse.

Train gericht

Om vooruit te gaan en sneller te worden met zwemmen is het belangrijk om gericht te trainen. Je kan bijvoorbeeld een trainingsschema op laten stellen door een triathloncoach. Ook kan je een (gratis) trainingsschema vinden op internet. Tijdens de trainingen is het slim om een deel van de training extra aandacht te besteden aan één techniek onderdeel. Besteed tijdens de warming up bijvoorbeeld wat extra aandacht aan de beenslag en maak gebruik van een plankje. Of werk aan de armslag door paddles en een pull buoy te gebruiken. Bij de zwemafstand van een hele triathlon is het ook belangrijk om aan het duurvermogen te werken. Regelmatig afstanden langer dan 3,8 km zwemmen zal je helpen om deze afstand makkelijk af te leggen.

Oefen zwemmen in buitenwater en de wissel

In de voorbereiding naar een wedstrijd toe is het belangrijk om in veel trainingen ook de wedstrijd na te bootsen. Train dus – als het weer het toelaat – ook voldoende in het buitenwater. Zo raak je onder andere gewend aan het zwemmen met een wetsuit aan. Ook is het belangrijk om aandacht te besteden aan het navigeren tijdens het zwemmen in open water. Er wordt aangeraden om zo eens in de 6 tot 8 slagen naar voren te kijken naar een herkenningspunt. Na het zwemmen is het slim om vaak te oefenen met het snel uittrekken van het wetsuit. Met een snelle wissel boek je namelijk tijdwinst zonder dat het je extra energie kost.

Visualiseer de wedstrijd

Het is belangrijk om de wedstrijd regelmatig te visualiseren. Ook kan je deze visualisaties opschrijven. Begin de visualisatie vanaf dat je opstaat op de dag van de wedstrijd. Voor het zwemmen kan je denken aan het op tijd klaar staan voor de start met de wetsuit aan. Het is belangrijk om tijdens de wedstrijd niet te snel te starten. Door de adrenaline en de zwemmers om je heen ben je snel geneigd om dit wel te doen. Wanneer je te snel start kan je last krijgen van een te snelle ademhaling. Probeer ook van tevoren te bedenken waar je wilt zwemmen in de mensenmassa. Aan de buitenkant is het vaak rustiger. Eventueel kan je tijdens het zwemmen steeds iets meer naar de binnenkant zwemmen wanneer je in het ritme bent en het vertrouwen hebt. Bij de zwemafstand van een hele triathlon is het belangrijk om zo snel mogelijk in het vaste en rustige ritme te komen.

Ook interessant
Calisthenics
Calisthenics voor triatleten