Aanbieding: Sanbo Massage Gun: Bekijk de deal

IJzersupplementen voor triatleten

ijzersupplementen
Photo by Angel Sinigersky on Unsplash

IJzer is een mineraal met verschillende functies in het lichaam. Zeker wanneer je regelmatig sport is het belangrijk om goed op te letten of je voldoende ijzer binnenkrijgt. Je hebt namelijk meer ijzer nodig wanneer je spieren aanmaakt en wanneer je veel trainingsuren maakt. Eventueel kan je ijzersupplementen slikken bij een tekort. Bekijk ook de blog supplementen voor triatleten.

Wat zijn de functies van ijzer in het lichaam?

IJzer heeft verschillende functies in het lichaam. Zo is ijzer nodig voor het produceren van energie uit voeding in de cellen. En voor een normale werking van het afweersysteem.

Ook is dit mineraal belangrijk om hemoglobine te vormen. Dit is een onderdeel van rode bloedcellen. Deze rode bloedcellen vervoeren zuurstof door het lichaam van de longen naar de spieren. Zo beschikken de spieren over genoeg zuurstof om een bepaalde inspanning vol te kunnen houden.

Gebruik jij ijzersupplementen?

Hoe krijg je ijzer binnen? IJzersupplementen en voeding.

IJzer kan je op verschillende manieren binnenkrijgen. Via voeding kan je ijzer binnenkrijgen als je volkorenproducten, peulvruchten, vlees, vis, kip en eieren eet. Er zit ook ijzer in noten en in groenten zoals spinazie, andijvie, snijbieten en paksoi. IJzer uit plantaardige bronnen wordt minder goed opgenomen door het lichaam dan ijzer uit vlees. Ook wordt ijzer minder goed opgenomen in combinatie met calcium (bijvoorbeeld uit melk en melkproducten). IJzer wordt beter opgenomen in combinatie met vitamine C. Het is dus goed om producten met ijzer te eten met iets van een stuk fruit zoals mandarijnen, kiwi’s of sinaasappels.

Kenmerken van een te laag ijzergehalte

Bij een te laag ijzergehalte kan je bleek zien, snel vermoeid zijn en snel buiten adem raken. Ook kan je last hebben van rusteloze benen. Wanneer je een te laag ijzergehalte in je bloed hebt is het belangrijk om te zorgen dat je meer ijzer binnenkrijgt. Een ijzertekort kan sneller ontstaan bij mensen die veganistisch of vegetarisch eten, bij vrouwen die menstrueren en bij sporters die veel trainen. IJzer kan je op verschillende manieren binnen krijgen.

Dit moet je doen bij een ijzertekort

Vermoed je een ijzertekort? Dan is het slim om eerst een afspraak te maken bij de huisarts en een bloedtest te laten doen. De huisarts kan dan de vervolgstappen bepalen. Bloedarmoede is de meest ernstige vorm van ijzertekort. Echter komt bloedarmoede met ijzertekort als oorzaak bijna niet voor in westerse landen. Uiteraard zou het mooi zijn om eerst meer ijzer binnen te krijgen via voeding. Lukt dit niet dan kan je ook ijzer-supplementen nemen. Deze supplementen zijn bijvoorbeeld verkrijgbaar in drogisterijen.
Het is echter ook niet goed om te veel ijzer binnen te krijgen. Te veel ijzer is namelijk schadelijk voor de lever en je kan last krijgen van overgeven, diarree en misselijkheid. Ga dus zeker naar de huisarts om op de juiste manier het ijzertekort weg te kunnen werken.

IJzersupplementen kopen

Er zijn verschillende webwinkels waar je ijzersupplementen kan kopen. Bekijk hieronder enkele aanbieders van ijzersupplementen.

Ook interessant
ademhalen tijdens de borstcrawl
Ademhalen tijdens de borstcrawl