Wanneer je gaat trainen voor een triathlon kan je dat op verschillende manieren aanpakken. Zeker als beginner kunnen er momenten zijn dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Vraag je als beginner op een willekeurig triathlonforum of Facebookgroep advies over de juiste manier van trainen? Dan zou het zomaar kunnen zijn dat je van tien mensen tien verschillende “juiste” trainingsmethodes te horen krijgt. Gelukkig bestaat er het gezegde “Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden”. Helaas (of gelukkig) bestaat er niet één juiste trainingsmethode. Het is vooral belangrijk om te kijken naar een methode die het best bij jou past. In deze blog kijken we naar een aantal manieren van trainen. Let op: We hebben voor de voorbeelden ook gebruik gemaakt van uitersten, combinaties zijn uiteraard ook mogelijk!

Veel uren maken

In de begintijd van de triathlon waren er nog geen digitale accessoires en waren er nog geen coaches met veel ervaring of kennis over het trainen voor een triathlon. Wanneer je je verdiept in de trainingsmethodes van toen, zie je dat veel triathleten vroeger vooral heel veel uren maakten voor een wedstrijd. Met al die trainingsuren zou het dan vanzelf wel goedkomen. Bij een aantal kwam het op deze manier ook wel goed. Bij veel mensen zorgde deze manier van trainen echter voor blessures en niet voor de snelste tijden. Het boek 80/20 triathlon en de hardlooprevolutie laten zien dat meer kilometers trainen en altijd trainen op een hogere intensiteit niet altijd beter hoeven te zijn.

Triathlon 1989

Meten is weten

Er zijn triathleten die het liefst zoveel mogelijk gebruik maken van cijfers en statistiek. Deze atleten zijn vaak in het bezit van een goed multisport/triathlonhorloge, een powermeter voor tijdens het fietsen en het hardlopen, een fietscomputer en ga zo maar door. Met behulp van onderzoeken laten zij onder andere de hartslag bepalen van de verschillende zones die zij gebruiken tijdens de trainingen, laten zij hun beste positie op de fiets bepalen en laten zij bepalen welke hardloopschoenen voor hun het meest geschikt zijn. Eten doen zij het liefst met behulp van een zorgvuldig uitgemeten eetschema en met behulp van een app zoals MyFitnessPal en de ingrediënten wegen ze af met behulp van een keukenweegschaal om preciés de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen en om op de wedstrijddag het perfecte wedstrijdgewicht te hebben. Om de paar weken worden er metingen gedaan om de voortgang bij te houden en worden alle trainingen in Trainingpeaks verwerkt.

Trainen op intensiteit

Er zijn ook triathleten die tijdens de trainingen geen gebruik maken van een sporthorloge. Zo zijn er ook pro-triathleten die een andere manier van trainen hebben. Zo was er laatst een online YouTube serie van pro-triathlete Els Visser. Een kijker vroeg of zij gebruik maakte van een sporthorloge tijdens haar trainingen. Het verrassende antwoord was nee.
Voor haar trainingen bepaalt haar coach, Brett Sutton van Trisutto, op welke intensiteit ze de trainingen in moet gaan. Er zijn vier verschillende soorten intensiteiten: Easy – Moderate – Medium – Mad. Niet alle trainingen zijn gebaseerd op “cijfers”. Het is een balans tussen cijfers en de mentale kant. Op deze manier leert de atleet beter naar zijn/haar lichaam te luisteren en te vertrouwen op het eigen lichaam, een belangrijke visie van deze trainingsmethode. Daarnaast is het opvallend dat Els Visser niet toe werkt naar bepaalde wedstrijden. Die worden ingepland door de coach en weet ze soms maar een week van tevoren. Er is maar één doel waar ze naartoe werkt en dat grote doel houdt ze al die tijd voor ogen.
Ook heeft ze geen hulp van een diëtist en houdt ze zich niet aan een vast voedingsschema.

De juiste methode

Zoals we in de inleiding al hebben vermeldt is niet één perfecte methode die voor iedereen werkt, al wordt dat soms wel gedacht. Ieder mens is verschillend en kan baat hebben bij een andere aanpak. Ook kunnen er miljoenen combinaties worden bedacht van onder andere de bovenstaande trainingsmethoden. Het is belangrijk om een aanpak te zoeken waar je zelf achter staat, een aanpak die voor jou werkt. Het kan zijn dat je bewust kiest voor een bepaalde aanpak maar dat een andere aanpak uiteindelijk toch beter uitpakt voor jou.
Wij zijn erg benieuwd naar welke aanpak werkt voor jou! Laat een reactie achter onder de blog of op één van onze social media kanalen.