Home » Triathlon wedstrijd checklist

Triathlon wedstrijd checklist

Triathlon checklist wedstrijd

Een racedag of wedstrijddag van een triathlon kan behoorlijk stressvol zijn. Je wilt je het liefst zoveel mogelijk concentreren op de sport zelf. Om zo goed mogelijk voorbereid te zijn op een triathlon, moet je alle spullen bij je hebben. Wij hebben een checklist gemaakt die je kan gebruiken. Zo weet je zeker dat je startklaar bent voor de triathlonwedstrijd en niets bent vergeten!

Triathlon Checklist

De onderstaande lijst is zo volledig mogelijk, sommige dingen zijn optioneel. Bedenk goed wat jij nodig hebt tijdens een triathlon en wat je thuislaat.

Zwemmen

Tri-suit of tri-short
Zwembril
(Felgekleurde) handdoek
Wetsuit
Smeerolie wetsuit
Anti-condens oplossing
Badmuts

Hardlopen

Loopschoenen
Pet
Zonnebril
Hardloopkleding

Lees ook:

Fietsen

Fiets
Helm
Fietsschoenen en sokken
Zonnebril
Bidons
Fietshandschoen
Voeding voor onderweg
Gereedschapsset voor onderweg:

  • Reservebanden
  • Multitool
  • Mini-pomp
  • Bandenlichters

Fietsjack, afhankelijk van het weer
Vloerpomp (pomp je banden op voordat je naar huis gaat, maar laat de pomp in de auto liggen voor het geval dat)
Setje extra veters

Overig

Startnummerband
Trainingsapparaat, zoals een sporthorloge voor triathlon
Hartslagband
Zonnebrand
Vaseline, poeders en pleisters
Warme kleding voor na de race
Drank, snacks en overige sportvoeding voor onderweg waar je bekend mee bent en vaker mee hebt getraind
Inbussleutels en andere gereedschappen om last-minute fietsaanpassingen te kunnen doen voor de race
Veiligheidsspelden voor startnummer (als je geen startnummerband gebruikt)
Geld voor daglicentie, als je geen lid bent van de Nederlandse Triathlon Bond
Toiletrol voor pre-race zenuwen, mochten de toiletten geen toiletpapier hebben
Medicatie
Registratie voor de race, overig papierwerk en jouw identiteitsbewijs

Racedag to-do lijst

Een aantal zaken waar je nog meer rekening mee kan houden voor een wedstrijd

  • Word vroeg wakker en eet 3 tot 4 uur voor je begintijd. Eet alleen bekende, licht verteerbare dingen, zoals een banaan of een bagel met jam.
  • Ga vroeg naar de race om een goede plek in de wisselzone te veroveren. Idealiter is dit een plek aan het uiteinde van het rek. Onthoud goed waar je fiets staat. Maak eventueel gebruik van een felgekleurde handdoek, zodat het opvalt.
  • Orden je uitrusting in de volgorde waarin je het gebruikt
  • Voltooi een goede opwarmingsperiode van 10-15 minuten ongeveer 45 minuten voor de aanvang van de triathlon.
  • Vergeet niet te genieten. Geloof in je training, doe je best en heb veel plezier!
nv-author-image

Redactie

De redactie van Triathlon365 bestaat uit enthousiaste sporters. Zij proberen je dagelijks te voorzien van leuke artikelen over triathlon. Daarnaast krijgen zij regelmatig hulp van andere ervaren triatleten en atleten. Met deze website hoopt de redactie anderen te enthousiasmeren en informeren over deze geweldige sport.

2 reacties op “Triathlon wedstrijd checklist”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *