Aanbieding: Sanbo Massage Gun: Bekijk de deal

Werk jij als triatleet aan deze 5 motorische basiseigenschappen?

Werk jij als triatleet aan deze 5 motorische basiseigenschappen?
Photo by Eneko Uruñuela on Unsplash

Om goed te kunnen presteren als triatleet is het belangrijk om te werken aan de 5 motorische basiseigenschappen. Deze worden ook wel de grondmotorische eigenschappen of motorische basisvaardigheden genoemd en bepalen samen jouw fysieke prestatievermogen. Werk je aan al deze vaardigheden?

Wat zijn de 5 motorische basiseigenschappen?

De 5 motorische basiseigenschappen die het fysieke prestatievermogen bepalen zijn:

  • Uithoudingsvermogen
  • Kracht
  • Snelheid
  • Lenigheid
  • Coördinatie en techniek.

Wat is de belangrijkste grondmotorische eigenschap voor triatleten?

Voor triatleten is de belangrijkste grondmotorische eigenschap uithoudingsvermogen. Triathlon is een duursport en wordt ook wel een combinatieduursport of een multi-duursport genoemd. Duursport wil zeggen dat je tijdens een triathlon langdurig (minimaal een half uur) aaneengesloten bezig bent met sporten. Om dit vol te houden heb je allereerst voldoende uithoudingsvermogen nodig. Dat is het vermogen om gedurende een langere tijd een lichamelijke inspanning vol te kunnen houden.

Uitleg en training 5 motorische basiseigenschappen

Hieronder vind je een uitleg van de 5 motorische basiseigenschappen. Ook vind je het belang van deze eigenschappen voor triatleten en lees je hoe je hier tijdens trainingen aan kan werken.

Uithoudingsvermogen

Zoals al eerder gezegd is uithoudingsvermogen het vermogen om een lichamelijke inspanning voor een langere tijd vol te kunnen houden. Dit kunnen belastingen zijn van het gehele lichaam of van afzonderlijke deelsystemen. Bij uithoudingsvermogen wordt er gekeken naar het vermogen van de longen en het hart en naar het mentale uithoudingsvermogen. Uithoudingsvermogen wordt ook wel conditie genoemd.

Als triatleet is het werken aan uithoudingsvermogen de basis voor de sport. Het is belangrijk om eerst op een lage intensiteit op te bouwen naar langere afstanden en dan pas te werken aan de motorische eigenschap snelheid. Zo kan je blessures voorkomen. Bij het werken aan het mentale uithoudingsvermogen kan je gebruik maken van visualiseren.

Kracht

Kracht heeft te maken met spierkracht. Door middel van krachtinspanning kan een bepaald voorwerp in beweging worden gezet. Zo kan je met een krachtinspanning pedalen rondtrappen maar ook gewichten optillen of wegdrukken. Er zijn verschillende termen die je aan kracht kan koppelen. Zo bestaat er dynamische en statische kracht. Deze vormen van kracht verschillen van elkaar. De verschillen hebben onder andere te maken met het aantal herhalingen die je uitvoert en het gewicht dat je gebruikt. Bij dynamische kracht heb je het over snelkracht, maximaalkracht, explosieve kracht en krachtuithoudingsvermogen. Voor een triathlon werk je voornamelijk aan aeroob krachtuithoudingsvermogen, ook wel spieruithoudingsvermogen genoemd. Ook is het erg belangrijk om tijdens krachttraining aan een sterke core te werken.

Krachttraining kan je ook doen tijdens of voor de losse triathlononderdelen. Tijdens het fietsen kan je werken aan kracht door met een zwaar verzet te rijden (met tegenwind) of door te klimmen (buiten of binnen op de fietstrainer of spinningfiets). Bij hardlopen werkt het bergop lopen ideaal wanneer je wilt werken aan kracht. Kies bijvoorbeeld een brug uit waar je meerdere keren op en af rent. Ook bij zwemmen kan je werken aan kracht. Bijvoorbeeld door buiten het water oefeningen te doen met elastieken of door in het water gebruik te maken van paddles en zoomers.

Snelheid

Snelheid heeft te maken met het volbrengen van een bepaalde beweging in een zo kort mogelijke tijd. Het heeft dus niet altijd alleen te maken met het afleggen van een afstand binnen een bepaalde tijd maar ook met de snelheid tijdens een beweging. Wil je sneller worden tijdens een triathlon? Dan is het belangrijk om in jouw trainingsschema ook interval- en tempotrainingen te verwerken.

Lenigheid

Misschien vraag je jezelf af waarom het voor jou als triatleet belangrijk is om aan lenigheid te werken. Bij lenigheid is vooral de range of motion belangrijk. Range of motion (ROM) is het bewegingsbereik van een gewricht of spier. Je wilt een spier volledig kunnen strekken en samentrekken. Lenigheid kan ervoor zorgen dat de kans op blessures minder groot is en dat je meer vermogen kan leveren. Zo kunnen flexibele en soepele heupen veel voordelen bieden tijdens het hardlopen, ook om blessures te voorkomen. Tijdens het zwemmen kan je betere zwemprestaties leveren wanneer je werkt aan borst-, schouder- en enkelflexibiliteit. En wanneer je aerodynamisch op je fiets wilt zitten is het fijn als je de hamstrings en lage rug regelmatig rekt. Als triatleet kan je werken aan lenigheid door te stretchen of door yoga-, pilates- of mobiliteitslessen te volgen.

Coördinatie en Techniek

Ook coördinatie en techniek is belangrijk om de prestaties van jou als triatleet te verbeteren en om blessurevrij te kunnen blijven sporten. Coördinatie en techniek hebben alles te maken met de samenwerking tussen de spieren en het centraal zenuwstelsel. Bij coördinatie kan je (onder andere) denken aan het reactievermogen, het vermogen om het lichaam in een bepaald ritme te laten bewegen en afzonderlijke bewegingen tot een vloeiend geheel te maken. Je kan werken aan techniek en coördinatie door middel van verschillende oefeningen. Hierdoor leert het lichaam steeds beter welke spiervezels geactiveerd moeten worden voor het zo goed mogelijk uitvoeren van een benodigde beweging.

Ook interessant
trainingsschema
Trainingsschema: Kant-en-klaar, zelf samenstellen en trainers/coaches