Home » Triathlonspullen: Benodigdheden voor triathlon-trainingen en wedstrijden

Triathlonspullen: Benodigdheden voor triathlon-trainingen en wedstrijden

Triathlonspullen

Naast de spullen die je nodig hebt voor de losse onderdelen – het zwemmen, fietsen en hardlopen – heb je ook speciale triathlonspullen. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan een trisuit die je tijdens een triathlonwedstrijd draagt. In deze lijst hebben we voor het gemak ook een aantal spullen toegevoegd die je kan gebruiken voor een sneller herstel na een zware trainingsdag en verschillende soorten sportvoeding. Bekijk ook de triathlon checklist met alles wat je nodig hebt voor, tijdens en na de wedstrijd.

Lees naast triathlonspullen ook:
Zwemspullen: Benodigdheden voor het zwemmen
Fietsspullen: Benodigdheden voor het fietsen
Hardloopspullen: Benodigdheden voor het hardlopen

Triathlonboeken

Wil jij je voorbereiden op een triathlonwedstrijd en heb je geen flauw idee waar je moet beginnen? Dan zijn er verschillende triathlonboeken verkrijgbaar met handige informatie en schema’s. Ideaal om vol motivatie te kunnen beginnen met het trainen voor een triathlon. Wij gebruiken graag de boeken van Joe Friel. Zowel de Triathlon Bible als My Best Triathlon. Helaas is de laatstgenoemde niet meer beschikbaar, alleen als e-book. Via Amazon kan je echter nog wel tweedehands exemplaren aanschaffen voor een redelijke prijs.

Trisuit

Wanneer je gaat kijken voor een trisuit kan je kiezen voor een mouwloos pak of een trisuit met korte mouwen. Vaak worden de mouwloze trisuits het meeste gedragen tijdens de kortere afstanden en is de trisuit met korte mouwen het meest geschikt voor de lange afstand. Uiteraard hangt het ook van het weer af welk trisuit het meest geschikt is. Wij vinden het een voordeel dat je bij een trisuit met korte mouwen tijdens een triathlon over een langere afstand (een halve of hele triathlon) minder last krijgt van schuurplekken.

Triathlon fietsschoenen

Naast de gewone fietsschoenen zijn er ook speciale triathlon fietsschoenen verkrijgbaar. Deze fietsschoenen zijn makkelijker aan- en uit te trekken door de soort sluiting. Vaak wordt er gebruik gemaakt van een klittenbandsluiting of een ritssluiting, soms gecombineerd met een draaisluiting. Met een hielbandje kan je de schoenen makkelijk en snel aantrekken. De schoenen hebben een beter vocht-afvoerend en ademend vermogen. Wij kiezen er – op de langere afstanden – voor om fietsschoenen te dragen waar het “plaatje” in de zool zit. Dit is vaak het geval bij mountainbikeschoenen. Op deze schoenen kan je makkelijker lopen (en rennen) zonder dat het glad is of zonder dat je de schoenplaatjes beschadigt.  

Wedstrijdriem

Tijdens een wedstrijd draag je het startnummer op een wedstrijdriem, deze verdient dus zeker een plekje bij de triathlonspullen! Bij de meeste wedstrijden draag je het startnummer tijdens het fietsen op de rug en tijdens het hardlopen op de voorzijde van het lichaam. Een wedstrijdriem of startnummerband kan je makkelijk draaien. Ook zijn er wedstrijdriemen verkrijgbaar met lusjes waar je sportvoeding zoals repen en gelletjes in kwijt kan. Het is fijn als de riem niet te erg afzakt of juist omhoog kruipt of dat je last krijgt van de druk op de huid. Wij zijn zelf fan van de goedkope, dunne wedstrijdriemen van Aliexpress. Je voelt bijna niet dat je hem om hebt en er zitten véél lusjes aan waar je gelletjes in kwijt kan.

Triathlontas

In een triathlontas kan je alle triathlonspullen voor jouw trainingen of wedstrijden overzichtelijk opbergen en meenemen. Er zijn vaak verschillende vakken waaronder een vak waar je de natte zwemspullen in op kan bergen. Ook is er vaak genoeg ruimte om een helm of fietsschoenen op te bergen. Triathlontassen zijn er in verschillende soorten en maten. Wij zijn zelf fan van de Decathlon triathlontas en de Cádomotus triathlontas.

Triathlonhorloge

Tijdens trainingen en wedstrijden is het erg fijn om een multisporthorloge te hebben die je kan gebruiken tijdens alle onderdelen. Er zijn verschillende horloges die een speciale “triathlon-stand” hebben. Dit is vooral handig tijdens een triathlonwedstrijd of wanneer je tijdens de training de drie onderdelen na elkaar doet. Wij gebruiken zelf al jaren de Garmin horloges, de Garmin 735 en de opvolger de Garmin 745. Over deze horloges zijn wij enorm tevreden. Uiteraard zijn er nog meer modellen verkrijgbaar. Bekijk daarom ook onze blog over de beste triathlonhorloges.

Waterdichte MP3-speler

De één traint graag met muziek op de achtergrond en de ander traint juist het liefst zonder enige afleiding. Wij trainen graag met muziek wanneer we zwemmen of hardlopen. Buiten fietsen doen we eigenlijk altijd zonder muziek op. Wij zijn in het bezit van zowel de Aftershokz Xtrainerz als de Aftershokz Air. Dit zijn bone conduction headphones. Door deze techniek hoor je buiten ook het omgevingsgeluid nog. Met beide headphones kan je zwemmen, vandaar dat we deze ook plaatsen in de lijst met triathlonspullen. De Xtrainerz gebruik je als een MP3 speler en de Air kan je koppelen aan je smartphone en je sporthorloge.

Sportvoeding

Zonder de juiste sportvoeding, en de juiste voorbereiding met eten en drinken tijdens trainingen zou jouw wedstrijd nog wel eens uit kunnen lopen tot een fiasco. Er zijn genoeg verhalen bekend waarbij triatleten de voeding namen die werd uitgedeeld tijdens de triathlon zonder dat ze hier van tevoren mee hadden getraind. Maagkrampen en misselijkheid zijn hier niet zelden een gevolg van. Voeding wordt ook wel eens het vierde onderdeel van triathlon genoemd, een onderdeel waar ook tijdens trainingen aandacht aan besteed moet worden. Je moet uitvinden welke voeding goed valt bij jou en wennen aan de hoeveelheid die je (ook tijdens de wedstrijd) moet eten. Ook elektrolyten zijn erg belangrijk om te nemen. Zeker wanneer het erg warm is en je veel vocht verliest!

Zonnebrand

Wanneer je gaat trainen in zonnig weer of meedoet aan een triathlonwedstrijd is het belangrijk om je goed in te smeren. Zonnebrand kan dus niet ontbreken in de lijst met triathlonspullen. Gebruik een zonnebrand die ook beschermt na het zwemmen. Je wilt natuurlijk niet dat je verbrandt tijdens een wedstrijd en met rode schouders over de finish komt! Er zijn verschillende merken die zonnebrand speciaal voor sporters hebben. Zonnebrand die blijft zitten ook wanneer je veel zweet en net hebt gezwommen. Ook de zonnebrand P20 is erg populair, mede door de urenlange bescherming na het smeren.

Herstel

In onze visie staat er één ding op nummer 1 als het gaat om herstel na de training. Slaap is de beste manier om goed te kunnen herstellen. Een goede nachtrust dus en voldoende uren slaap! Ook het eten van de juiste voeding is énorm belangrijk. Er zijn echter ook andere tools die je kan inzetten. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van een massagegun om je spieren na een training te masseren. Of een spierbalsem of crème (bijvoorbeeld de Flexpower) die een verkoelend of verwarmend effect heeft. In de winter gebruiken wij na zware trainingen graag een infraroodlamp.

nv-author-image

Redactie

De redactie van Triathlon365 bestaat uit enthousiaste sporters. Zij proberen je dagelijks te voorzien van leuke artikelen over triathlon. Daarnaast krijgen zij regelmatig hulp van andere ervaren triatleten en atleten. Met deze website hoopt de redactie anderen te enthousiasmeren en informeren over deze geweldige sport.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *